Sunday, 20 March 2016

ADAKAH DISUNATKAN AZAN DAN IQAMAH BAGI SOLAT QADHA’ DAN SOLAT JAMA‘?

ADAKAH DISUNATKAN AZAN DAN IQAMAH BAGI
SOLAT QADHA’ DAN SOLAT JAMA‘?

Azan kerana solat disyariatkan hanya untuk solat fardhu Jumaat dan solat-solat fardhu lima waktu sahaja. Azan tidak disyariatkan pada solat-solat sunat sama ada yang disunatkan berjemaah seperti solat ‘Idilfithri, ‘Idiladhha, solat gerhana matahari atau bulan, solat meminta hujan dan solat tarawih, ataupun yang tidak disunatkan pada solat itu berjemaah seperti solat dhuha dan sebagainya. Selain daripada itu azan juga tidak disunatkan bagi solat nazar dan jenazah. Hukum azan kerana hendak solat fardhu adalah sunat, sunat ‘ain bagi solat bersendirian dan sunat kifayah bagi solat jemaah.

Pada dasarnya azan merupakan pemberitahuan masuk waktu solat fardhu. Oleh kerana itu azan hanya akan dilaungkan setelah masuknya waktu solat. Namun berlaku juga azan solat yang dilaungkan di luar daripada waktu asal solat yang diwajibkan seperti azan bagi solat qadha’ dan solat jama‘, walaupun pada dasarnya disyariatkan azan itu sebaik sahaja masuknya waktu solat kecuali bagi azan subuh. Imam asy-Syafi‘e Rahimahullah Ta‘ala di dalam kitab al-Buwaithi ada menyebutkan bahawa pensyariatan azan sebagai pemberitahuan masuknya waktu solat itu gugur dengan adanya perbuatan sembahyang. Ini bererti pensyariatan azan itu adalah kerana solat, bukan kerana waktu dan pendapat ini adalah yang muktamad.

Berdasarkan kenyataan tersebut maka azan bagi solat qadha’ itu adalah kerana solat yang hendak didirikan dan ianya tidak terhalang disebabkan waktunya yang telah luput.

Azan Bagi Solat Qadha’

Disunatkan azan bagi solat qadha’ adalah pendapat yang ashah di sisi para ulama. Sunat azan dan iqamah bagi solat qadha’ kerana kefardhuan solat itu dengan beberapa ketetapan seperti berikut:-

i.          Qadha’ tidak lebih dari satu solat fardhu

Menurut pendapat ashah, disunatkan azan sebagaimana juga disunatkan iqamah bagi solat qadha’.

ii.         Qadha’ lebih dari satu solat fardhu

            Bagi qadha’solat fardhu yang luput beberapa waktu yang dilakukan secara berturut-turut, adalah disunatkan azan pada solat yang pertama sahaja sebagaimana pendapat ashah jumhur sahabat dan tidak perlu azan pada solat-solat seterusnya tanpa khilaf (percanggahan pendapat). Namun disunatkan iqamah bagi setiap solat qadha’ yang dilakukan secara berturut-turut tanpa khilaf.

ü    Disunatkan azan dan iqamah pada setiap solat bagi sembahyang-solat qadha’ yang dilakukan secara berasingan iaitu tidak berturut-turut atau terdapat jarak waktu sekurang-kurangnya dua rakaat solat di antara solat-solat yang hendak dilakukan itu.

ü    Disunatkan azan hanya pada permulaan solat dan iqamah bagi setiap solat qadha’ dan tunai yang dilakukan secara berturut-turut tidak kira sama ada dimulakan dengan solat qadha’ atau sebaliknya asalkan azan itu dilaungkan setelah masuknya waktu solat tunai tersebut. Akan tetapi jika dimulakan dengan solat qadha’ dan azan itu dilaungkan sebelum lagi masuk waktu solat tunai, maka sunat baginya azan sekali lagi untuk solat tunai tersebut kerana kefardhuan waktunya tanpa khilaf. Dalil bagi disyariatkan azan pada solat yang luput dan iqamah pada setiap solat yang didirikan ialah hadits daripada ‘Abdullah bin Mas‘ud Radhiallahu ‘anhuma katanya: Maksudnya : “Sesungguhnya orang-orang Musyrik telah melalai-lalaikan Nabi S.a.w. daripada mendirikan empat solat fardhu di hari peperangan khandaq. Maka Baginda memerintahkan Bilal untuk azan, lalu dia pun azan. Kemudian iqamah lalu mendirikan solat Zuhur, kemudian iqamah lagi lalu mendirikan solat Asar, kemudian iqamah lagi lalu mendirikan solat Maghrib, kemudian iqamah lagi lalu mendirikan solat ‘Isya’ .”
(Hadits riwayat at-Tirmidzi)

Selain bagi solat qadha’, azan juga disunatkan bagi solat jama‘, sama ada jama‘ taqdim mahupun jama‘ ta’khir.

Azan Bagi Solat Jama‘ Bagi solat jama‘ (dua solat fardhu yang dihimpunkan), jika dihimpunkan secara taqdim (solat Asar yang dilakukan di dalam waktu solat Zuhur atau solat ‘Isya’ yang dilakukan di dalam waktu solat Maghrib) maka disunatkan azan tanpa khilaf bagi solat yang pertama dan iqamah bagi setiap keduanya.

Jika dua solat fardhu itu pula dihimpunkan secara ta’khir (solat Zuhur dilakukan dalam waktu solat Asar atau solat Maghrib dilakukan dalam waktu solat ‘Isya’) maka hukumnya adalah seperti solat-solat yang luput disebabkan luputnya waktu solat yang pertama yang diikuti dengan waktu solat yang kedua, iaitu disunatkan azan dan iqamah pada solat yang pertama sama ada yang empunya waktu ataupun bukan, kemudian disunatkan iqamah sahaja pada solat yang kedua.

Perbuatan ini adalah bersandarkan kepada hadits daripada Jabir bin ‘Abdullah katanya: Maksudnya: “Rasulullah s.a.w. telah bertolak (dari ‘Arafah) sehingga sampai ke Muzdalifah. Lalu di tempat itu, Baginda menjama‘ solat Maghrib dan ‘Isya’ dengan sekali azan dan dua kali iqamah, dan tidak didirikan solat apapun antara keduanya.”                                                                (Hadits riwayat an-Nasa’ie)

Demikian beberapa penjelasan mengenai azan bagi solat qadha’ dan jama‘. Sebagai kesimpulan, azan tetapdisunatkan bagi solat qadha’dan jama‘ dengan ketetapan tertentu iaitu:-

1)        Sunat azan dan iqamah bagi solat yang luput satu waktu.

2)        Sunat azan pada solat pertama dan sunat iqamah pada setiap solat bagi solat jama‘ taqdim dan ta’khir serta solat yang luput beberapa waktu yang dilakukan secara berturut-turut.

3)        Sunat azan dan iqamah padasetiap solat bagi sembahyang-solat qadha’ yang dilakukan secara berasingan (tidak berturut-turut).

4)        Memadai azan pada solat pertama dan iqamah pada setiap solat bagi solat qadha’ berserta solat tunai yang dilakukan secara berturut-turut. Akan tetapi disunatkan  azan sekali lagi jika azan pada solat qadha’ yang dilakukan sebelum masuk waktu solat tunai walaupun dilakukan secara berturut-turut.


Jelasnya di sini tuntutan azan itu tidak gugur disebabkan luputnya waktu wajib solat atau disebabkan terkeluar dariwaktu asal. Ini menunjukkan bahawa azan itu mempunyai kelebihan dan kedudukan yang tinggi didalam Islam. Oleh yang demikian, peliharalah kehormatannya dan kautlah ganjaran pahala yang lebih dengan tidak meninggalkannya.

No comments:

Post a Comment