Sunday, 20 March 2016

KESEMPURNAAN SUJUD DALAM SEMBAHYANG

KESEMPURNAAN SUJUD DALAM SEMBAHYANG

(Dengan nama Allah, Segala puji bagi Allah, Selawat dan salam ke atas Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)

Sujud merupakan salah satu daripada rukun dalam solat berdasarkan firman Allah Subhanahu wa Ta‘ala:

Tafsirnya: “Wahai orang-orang yang beriman, ruku‘lah dan sujudlah (mengerjakan sembahyang)...”
(Surah al-Hajj: 77)

Persoalan bagaimana cara melaksanakan sujud dalam solat itu hendaklah dilihat kepada cara dan tunjuk ajar solat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam.

Perbuatan-perbuatan dalam solat yang berupa rukun, perkara-perkara sunat dan tertib sembahyang, daripada permulaan solat dengan takbiratul ihram sehingga selesai dengan mengucapkan salam, kesemuanya itu hendaklah mencontohi cara solat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam. Daripada Malik bin al-Huwayrits Rasulullah S.a.w. bersabda: Maksudnya: “(Kerjakan) solat sebagaimana kamu lihat aku sembahyang.”
(Hadis riwayat al-Bukhari)

Anggota Sujud

Anggota sujud dalam solat ada tujuh, iaitu menyampaikan atau meletakkan pada tempat sujud sebahagian daripada dua tapak tangan, sebahagian daripada dua kaki (yakni jari-jari kaki), dua lutut dan sebahagian dahi yang tidak berlapik. Ini adalah sebagaimana yang diriwayatkan oleh Ibnu ‘Abbas R.a.ma bahawa Rasulullah S.a.w. bersabda:- Maksudnya: “Aku diperintahkan untuk sujud di atas tujuh tulang (anggota sujud), iaitu: pada dahi - dan Baginda menunjuk dengan tangan Baginda kepada hidung Baginda -, dua tangan, dua lutut dan jari-jari dari dua telapak kaki...”
(Hadis riwayat al-Bukhari)

Hadits yang disebutkan di atas secara umum membayangkan apa dia anggota-anggota sujud dalam sembahyang. Akan tetapi, kadang-kala timbul persoalan yang melibatkan anggota-anggota sujud itu sendiri. Tidak dinafikan juga, terjadi kecuaian dan kesilapan dalam melakukan sujud tanpa disedari, antaranya:-

1.      Meletakkan hidung dan dahi pada tempat sujud

Hukum meletakkan hidung pada tempat sujud ketika sujud adalah dituntut berdasarkan hadits shahih di atas, akan tetapi hukumnya adalah sunat dan bukan wajib. Selain itu, para ulama telah menyebutkan bahawa sujud pada dahi semata-mata tanpa meletakkan hidung pada tempat sujud hukumnya adalah makruh. Sebaliknya pula, adalah tidak memadai sekiranya sujud dilakukan dengan hanya meletakkan hidung sahaja tanpa sebahagian dahi. Ini kerana dahi adalah termasuk dalam anggota sujud.

2.      Mengangkat dahi ketika sujud

Sekiranya seseorang itu tersujud atas permukaan yang tajam dan menyakiti dahinya, bolehlah dia mengalihkan dahinya itu tanpa mengangkatnya. Jika dia mengalihkan dahinya dengan mengangkatnya, maka batal sembahyangnya kerana menambah perbuatan sujud. Akan tetapi jika dia mengalihkan dahinya itu dengan mengangkatnya sebelum thuma’ninah, maka tidaklah membatalkan sembahyangnya. Thuma’ninah merupakan salah satu rukun sembahyang. Thuma’ninah bermaksud tetap anggotanya ketika melakukan suatu rukun fi‘li di dalam solat sekurang-kurangnya dengan kadar bacaan zikir: “  ” sebelum beralih ke rukun fi‘li seterusnya. Seperti yang diketahui, thuma’ninah diwajibkan ketika sujud. Oleh yang demikian, maksud thuma’ninah ketika melakukan sujud ialah tetap anggotanya semasa sujud sebelum bangkit daripada sujud.

3.         Dahi dan hidung yang berlapik

Ketika sujud, bahagian dahi hendaklah dalam keadaan terbuka atau terdedah tanpa dihalang oleh sebarang lapik seperti songkok, serban, telekung atau seumpamanya. Demikian juga, disunatkan agar bahagian hidung mencecah tempat sujud tanpa dihalang oleh sebarang lapik sebagai ittiba‘ (mengikut perbuatan dan sunnah Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam). Dalil dalam perkara ini antaranya berdasarkan riwayat daripada Abu Sa‘id al-Khudriy Radhiallahu ‘anhu: Maksudnya: “Bahawa Rasulullah S.a.w. dapat dilihat pada dahi dan hujung hidung Baginda kesan (bekas) tanah (setelah selesai) daripada solat yang dilaksanakan Baginda bersama-sama orang ramai.”
(Hadits riwayat Abu Daud)

4.      Kedudukan jari-jari tangan dan kaki ketika sujud

Berdasarkan hadits yang disebutkan di atas, diwajibkan ketika melakukan sujud untuk meletakkan kesemua tujuh anggota sujud ke bumi, antaranya ialah dua tangan dan dua kaki. Yang dimaksudkan dengan dua kaki itu ialah perut jari-jari dari dua telapak kaki. Oleh itu, tidak sah sujud dalam solat dengan hanya meletakkan belakang telapak tangan, hujung-hujung jari atau tepi-tepinya. Begitu juga, tidak memadai sujud dengan hanya meletakkan belakang jari kaki, apatah lagi membiarkannya tergantung-gantung tidak mencecah bumi atau lantai. Ini berbeza halnya jika ada keuzuran seperti putus tangan atau putus jari-jari kaki, maka gugurlah kewajipan untuk meletakkannya.


Demikian antara persoalan mengenai hukum dan cara meletakkan anggota sujud ketika sujud dalam solat dan juga beberapa contoh kecuaian dan kesilapan yang berlaku ketika sujud.

No comments:

Post a Comment