Sunday, 20 March 2016

ZIARAH KUBUR

ZIARAH KUBUR: PELIHARA KEHORMATAN KUBUR SERTA AHLI KUBUR

Ziarah kubur merupakan satu amalan yang dituntut oleh syara‘. Ia salah satu jalan paling berkesan mengingati mati, alam barzakh dan hari kebangkitan. Ia juga merupakan curahan ingatan dan kasih saying yang tidak putus terhadap mereka yang lebih dahulu pergi menghadap seruan Ilahi. Pada kebiasaannya, bulan Ramadhan dan Syawal merupakan dua bulan di mana amalan ziarah kubur lebih disukai dan ramai dari bulan-bulan yang lainnya.

Walaupun kubur merupakan tempat persemadian mereka yang sudah berada di alam barzakh, Islam tetap memberikan simati serta kubur tempat persemadian mereka hak dan kehormatan yang mesti dihormati dan dijaga oleh kita golongan yang bakal menyusuli mereka. Antara adab dan tatacara memelihara hak dan kehormatan kubur serta ahli kubur ketika berziarah ialah:

1.         Hendaklah menutup aurat dengan sempurna dengan memakai pakaian yang sopan dan bersesuaian.

2.         Khusus bagi kaum wanita, hendaklah menghindarkan diri dari bersolek, berhias-hias dalam erpakaian serta memakai harum-haruman ketika ziarah kubur kerana selain perkara tersebut dilarang di waktu dan tempat yang lain kerana boleh menimbulkan fitnah, ia juga tidak selari dengan hikmah amalan ziarah kubur yang disyariatkan antaranya untuk mengingati mati dan hari akhirat. Disyaratkan juga bagi kaum wanita supaya jangan dia berziarah kubur seorang diri, bahkan hendaklah dia ditemani oleh suami ataupun mahramnya.

3.         Tidak duduk atau bersandar di atas kubur tanpa keperluan kerana perbuatan tersebut hukumnya makruh di sisi syara‘. Bagaimanapun, jika terpaksa melakukannya kerana suatu keperluan, umpamanya tidak sampai ke kubur yang hendak diziarahi tanpa melakukan demikian, contohnya dalam keadaan tanah perkuburan yang kuburnya berdekatan diantara satu dengan yang lain, maka dalam hal seumpama ini tidaklah makruh duduk atau bersandar di atasnya. Adapun duduk di sekitar atau di sekeliling kubur pula tidaklah dilarang. Abu Hurairah R.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda : Maksudnya: “Seseorang yang duduk di atas bara api lalu terbakar pakaiannya sehingga terkupas kulitnya, adalah lebih baik baginya daripada dia duduk di atas kubur.”
(Hadits riwayat Imam Muslim)

4.         Tidak berjalan di atas kubur atau memijaknya tanpa keperluan ataupun hajat kerana memijak itu sama hukumnya seperti duduk. Walau bagaimanapun, jika tidak ada jalan lain menuju ke kubur yang hendak diziarahi itu melainkan dengan memijak kubur yang lain, maka dalam keadaan sedemikian harus hukumnya memijak kubur kerana adanya keuzuran. Adapun lalu atau memijak kawasan persekitaran dalam tanah perkuburan yang bukan tempat mayat ditanam di bawahnya pula tidaklah makruh walaupun memijaknya atau lalu di atasnya tanpa keperluan. Ini kerana larangan daripada memijak, begitu juga duduk, berbaring atau bersandar itu hanyalah khusus jika dilakukan di atas kubur tempat mayat ditanam sahaja dan bukan di persekitaran atau tempat laluan yang disediakan di kawasan tanah perkuburan.

5.         Tidak meratap, memekik, meraung serta memukul-mukul pipi kerana terlalu dukacita. Rasulullah s.a.w. melarang perbuatan sedemikian sepertimana hadits yang diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas‘ud Radhiallahu ‘anhu, Baginda bersabda : Maksudnya : “Tidak termasuk di dalam golongan kami orang yang memukul-mukul pipinya, mengoyak-ngoyak koceknya, berteriak-teriak seperti yang dilakukan oleh orang-orang Jahiliah.”
(Hadits riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim)

Adapun perasaan hiba, sedih atau airmata yang mengalir tanpa ratapan tidaklah dilarang kerana kesedihan dan airmata itu merupakan tanda rasa kasih terhadap ahli kubur atau kerana perasaan insaf dan gerun terhadap kematian serta hari pembalasan.

6.         Tidak berkata batil mahupun bergurau senda, menyanyi-nyanyi dan berbual kosong ketika berziarah. Sebaliknya hendaklah diisikan waktu ziarah kubur itu dengan bermuhasabah dan mengambil iktibar serta menghadiahkan bacaan ayat suci al-Qur‘an dan berdoa memohonkan kesejahteraan dan keampunan untuk simati yang diziarahi serta ahli-ahli kubur yang lain.

7.         Tidak melakukan perkara-perkara khurafat yang menjejaskan aqidah seperti mencium kubur, mengelilinginya, memasang setanggi padanya, mengambil dan mengusap-usap tanahnya dan yang seumpamanya bagi tujuan pemujaan atau kepercayaan tertentu seperti beroleh berkat, kesembuhan dan sebagainya. Perkara sesat seperti ini adalah haram dan ia akan menjejaskan kesucian agama Islam dan menjatuhkan pelakunya ke lembah syirik.

8.         Tidak membuang air kecil ataupun air besar di atas kubur kerana perbuatan tersebut haram di sisi syara‘. Begitu juga tidak wajar berak dan kencing dipersekitarannya kerana perbuatan tersebut hukumnya makruh dan merupakan perbuatan yang tidak bermoral dan tidak bertamadun.

9.         Menjaga kebersihan seluruh kawasan tanah perkuburan dan tidak mengotorkannya dengan meninggalkan sisa-sisa plastik, surat khabar, botol dan sebagainya. Membuang sampah atau apa-apa sisa buangan di kawasan tanah perkuburan bukan sahaja mencemarkan kehormatan kubur serta ahli kubur, bahkan ia turut sama menyusahkan dan menyakiti penziarah kubur yang lain. Segala kotoran tidak kira sama ada yang mendatangkan bau busuk ataupun tidak wajiblah dijauhkan dari kubur orang Islam, kerana menyakiti orang Islam yang datang ziarah di situ dan menyakiti mayat orang Islam adalah haram. Adalah akhlak terpuji jika setiap penziarah kubur itu sama-sama menjalankan tanggungjawab mereka sebagai seorang muslim dengan saling bantu membantu dalam membersihkan dan membuang sampah sarap dan benda-benda buangan yang mengotori kawasan tanah perkuburan tidak kira sama ada kubur itu adalah kubur ahli keluarga mahupunkubur mereka yang tidak ada talian persaudaraan dengan mereka. Ini merupakan satu cabang bertolong-tolongan ke arah kebaikan dan satu amalan mulia.

10.      Menurut Imam ad-Dardir Rahimahullah, seorang ulama dari Mazhab Maliki, makruh hukumnya makan dan minum ketika ziarah kubur. Perbuatan makan dan minum ini jelas sekali tidak selari dengan pensyariatan dan hikmah ziarah kubur yang sepatutnya mendatangkan rasa gerun dan insaf kerana ia memperingatkan perihal kematian dan hari akhirat.

11.      Tidak merokok di kawasan tanah perkuburan. Merokok, selain haram, ia juga mengotorkan kerana debu dari puntung rokok yang berterbangan serta puntung rokok yang selalunya akan dibuang merata-rata. Ini merupakan satu pencemaran dan pencabulan terhadap hak dan kehormatan kubur serta ahli kubur. Selain itu, ia juga memudharatkan dan mengganggu keselesaan penziarah kubur yang lain. Ini jelas sekali merupakan satu perbuatan yang tidak baik dan tidak dapat diterima sebagai perlakuan seorang muslim. Penziarah kubur bukan sahaja perlu menjaga kehormatan simati yang mereka ziarahi, bahkan mereka juga perlu menghormati seluruh ahli kubur serta penziarah-penziarah yang lain. Tidak sempurna kedudukan seseorang itu sebagai seorang muslim selagimana dia masih mengganggu dan menyakiti orang lain dengan perbuatan buruknya. Abu Musa al-Asy‘arie dan Abdullah bin ‘Amr Radhiallahu ‘anhum meriwayatkan bahawasanya Rasulullah s.a.w. telah bersabda: Maksudnya: “Seorang muslim (yang terbaik dan sempurna) itu ialah siapa yang selamat orang-orang Islam (yang lainnya) dari (perbuatan buruk) lidahnya dan tangannya (segenap perbuatannya)”.                                                (Hadits riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim)

12.      Tidak membiarkan kanak-kanak berbuat bising, bermain-main atau berlari-lari di kawasan tanah perkuburan. Sewajarnya para ibubapa serta penjaga memantau pergerakan anak-anak yang mereka bawa menziarahi kubur dengan memastikan anak-anak mereka sama-sama duduk menyertai mereka menghadiahkan pahala bacaan al-Qur‘an dan berdoa bagi simati ketika berziarah dan tidak membiarkan mereka berbuat bising, bermain-main sehingga mengacau batu nisan, memijak atau berlari-lari di atas kubur dan sebagainya. Sifat menghormati kubur dan ahli kubur mestilah ditanamkan dalam diri kanak-kanak sejak kecil lagi. Ini akan menyemaikan lagi roh dan hikmah ziarah kubur dalam diri kanak-kanak tersebut.


Demikian beberapa adab yang perlu dijaga ketika ziarah kubur. Memelihara hak dan kehormatan kubur serta ahli kubur merupakan tanggungjawab setiap muslim. Jadi setiap individu muslim mempunyai hak dan peranan untuk mengingati saudara muslimnya yang lain bagi melaksanakan tanggungjawab ini. Maka sekiranya berlaku sebarang perbuatan yang mencemarkan kehormatan tanah perkuburan dan ahli kubur yang dilakukan oleh penziarah kubur yang lain, sewajarnyalah ditegah, diperingatkan dan dinasihati dengan penuh hikmah. Mudah-mudahan dengan menghidupkan amalan amar ma‘aruf nahi munkar sebegini perpaduan dan ukhuwwah semakin terjalin serta syari‘at Islam akan semakin berkembang dan kukuh dari sudut ilmu dan amali.

No comments:

Post a Comment