PERMASALAHAN
TERTINGGAL ATAU MENINGGALKAN QUNUT :
KEDUDUKAN IMAM,
MAKMUM DAN MUNFARID
(Dengan nama Allah,
Segala puji bagi Allah, Selawat dan salam ke atasRasulullah Shallallahu ‘alaihi
wasallam, keluarga, sahabat dan para pengikut Baginda)
Hukum
Qunut Dalam Solat
Qunut
adalah salah satu daripada sunat-sunat ab‘adh dalam solat yang tuntutannya
termasuk dalam kategori sunnah mu‘akkadah (yang sangat dituntut). Jika
tertinggal atau senghaja ditinggalkan qunut ini, sungguhpun ia tidak membatalkan
solat, akan tetapi ia merupakan suatu kekurangan dan kerugian. Dari itu, bagi
menambal kekurangan tersebut, disunatkan bagi orang yang tertinggal atau
senghaja meninggalkan qunut untuk mengerjakan sujud sahwi bagi menambal
kekurangan tersebut.
Jika
dia syak atau ragu-ragu sama ada dia telah mengerjakan qunut atau tidak, maka
dalam hal ini dia disunatkan untuk mengerjakan sujud sahwi kerana pada dasarnya
dia dikirakan belum mengerjakannya. Walaubagaimanapun, hanya qunut solat fardhu
Subuh serta qunut solat sunat Witir pada separuh kedua bulan Ramadhan sahaja
yang jika tertinggal ataupun ditinggalkan maka disyariatkan sujud sahwi. Adapun
bagi qunut nazilah pula, jika ia tertinggal atau ditinggalkan, maka tidak
disyariatkan sujud sahwi. Bagi orang yang tidak pandai membaca
qunut pula, disunatkan ke atasnya untuk berdiri dalam kadar bacaan qunut.
Sekiranya dia meninggalkan pensyariatan berdiri dalam kadar bacaan qunut ini,
sama ada kerana tertinggal ataupun disenghajakan, maka disunatkan juga sujud sahwi
ke atasnya.
Perkara
tertinggal atau meninggalkan qunut ini sering sahaja menimbulkan kekeliruan
serta persoalan terutama sekali ketika solat berjemaah. Adakah seorang imam
atau munfarid (orang yang solat bersendirian) itu boleh berdiri semula untuk mengerjakan
qunut yang tertinggal atau ditinggalkannya?
Bagi
seorang makmum pula, bolehkah dia berdiri semula untuk mengerjakan qunut yang
tertinggal atau ditinggalkannya sedangkan imam mengerjakan qunut? Apakah pula
yang perlu dilakukan oleh makmum jika imamnya tidak mengerjakan qunut?
Hukum
Imam Atau Munfarid Berdiri Kembali Setelah Meninggalkan Qunut
1. Imam Atau Munfarid Berdiri Kembali
Setelah Sempurna Mengerjakan Sujud
Seorang imam atau munfarid yang
tertinggal qunut kerana terlalai atau terlupa kemudian dia tersedar atau
teringat kembali bahawa dia telah tertinggal qunut sedangkan dia sudahpun
sempurna mengerjakan sujud dengan meletakkan ketujuh-tujuh anggota
sujudnya,iaitu dahi, dua tangan, dua lutut serta jari-jari dari dua telapak
kaki, maka dia tidak boleh lagi berdiri kembali untuk mengerjakan qunut kerana
dia sudahpun dikira masuk mengerjakan suatu perbuatan fardhu yang lain dalam solat.
Jika dia kembali juga untuk berdiri mengerjakan qunut sedangkan dia sudahpun
sempurna mengerjakan sujud, maka batallah solatnya sekiranya dia tahu akan
keharamannya. Menurut ulama, dalam hal ini, apabila seseorang itu
telahpun meletakkan ketujuh-tujuh anggota sujudnya, maka dia tidak boleh lagi
berdiri kembali untuk mengerjakan qunut walaupun dia belum sempat thuma‘ninah dalam
sujudnya itu. Bagaimanapun, jika kembalinya untuk berdiri mengerjakan qunut
setelah sempurna mengerjakan sujud itu kerana terlupa atau jahil akan hukumnya,
maka tidaklah batal solatnya, akan tetapi wajib ke atasnya mengerjakan sujud
semula serta merta setelah teringat atau tahu akan hukumnya. Jika hal ini
berlaku, maka sunat atasnya mengerjakan sujud sahwi kerana perbuatan tersebut
dikirakan sebagai menambah atau menukar susunan perbuatan dalam solat secara
tidak senghaja. Ini kerana tempat qunut itu ialah sebelum sujud, jadi ia dikira
luput apabila seseorang itu mengerjakan sujud.
2. Imam Atau Munfarid Berdiri Kembali
Sebelum Sempurna Mengerjakan Sujud
Berbeza pula halnya jika seorang imam
atau munfarid itu tertinggal qunut kerana terlalai atau terlupa kemudian dia
tersedar atau teringat kembali yang dia telah tertinggal qunut sebelum dia
sempurna meletakkan ketujuh-tujuh anggota sujudnya, kerana dalam hal ini harus
baginya untuk berdiri kembali mengerjakan qunut dan bukannya haram seperti
permasalahan sebelum ini. Ini kerana dalam hal ini, dia belum dikira masuk
mengerjakan suatu perbuatan fardhu yang lain dalam solat.
Dalam hal ini disunatkan ke atasnya
untuk mengerjakan sujud sahwi sebelum memberi salam sekiranya turunnya meninggalkan
qunut sebelum itu sampai kepada had sekurang-kurang ruku‘, iaitu dalam had
kira-kira dua tapak tangannya (bukan anak jari) dapat mencapai lututnya. Ini
kerana, jika dia telah sampai kepada had tersebut, maka dia dikirakan sudah
menambah satu ruku‘ secara tidak senghaja. Adapun jika turunnya
itu belum sampai kepada had tersebut, maka tidaklah disunatkan ke atasnya untuk
mengerjakan sujud sahwi.
Berbeza pula halnya dengan imam atau
munfarid yang senghaja meninggalkan qunut. Ini kerana jika imam atau munfarid itu
senghaja turun daripada qiyam (berdiri betul) dengan niat untuk meninggalkan
qunut, lalu turunnya itu telah sampai kepada had sekurang-kurang ruku‘,
sekiranya dia dengan senghaja bangkit semula selepas itusedangkan dia tahu akan
keharamannya, maka batallah sembahyangnya.
Kedudukan
Makmum Apabila Imam Tertinggal Atau Meninggalkan Qunut
Apabila
seorang imam meninggalkan qunut sama ada kerana sengaja ataupun tidak, maka
makmum hendaklah mengikut imamnya meninggalkan qunut itu. Bagaimanapun, harus
bagi makmum untuk mengerjakan qunut yang ditinggalkan oleh imamnya itu secara
bersendirian dengan syarat dia masih sempat mengerjakan sujud yang pertama
bersama-sama imam.
Jika
makmum tersebut khuatir dia tidak akan sempat mengerjakan sujud yang pertama
bersama-sama imam sekiranya dia mengerjakan qunut yang ditinggalkan oleh
imamnya itu, maka dalam hal ini makmum itu tidak diharuskan untuk mengerjakan qunut
tersebut. Jika dikerjakannya juga, maka solat makmum itu belum dikira batal
kecuali setelah dia ketinggalan dua rukun fi‘li daripada imam, iaitu dengan
turunnya imam untuk mengerjakan sujud yang kedua sedangkan makmum masih
mengerjakan qunut.
Kedudukan
Makmum Apabila Imam Bangkit Semula Untuk Mengerjakan Qunut Setelah Dia Sempurna
Mengerjakan Sujud
Sekiranya
imam itu berdiri kembali untuk mengerjakan qunut setelah imam tersebut sempurna
meletakkan anggota-anggota sujudnya, maka makmum haram mengikut imamnya untuk
berdiri kembali mengerjakan qunut. Bahkan solat makmum itu menjadi batal jika
dia senghaja mengerjakannya sedangkan dia mengetahui akan keharamannya. Sebaliknya,
hendaklah makmum itu berniat mufaraqah (berpisah daripada imam) ataupun
menunggu imam itu dalam sujudnya.
Bagaimanapun,
berniat mufaraqah dalam hal seumpama ini adalah lebih baik. Ini kerana dalam
situasi imam bangkit semula untuk mengerjakan qunut setelah dia sempurna
mengerjakan sujud itu, ia berlaku kerana salah satu daripada dua kemungkinan
berikut:
1. Imam itu melakukannya dengan senghaja
sedangkan dia tahu akan keharamannya. Maka dalam hal ini batallah solat imamnya
itu sepertimana yang telah disebutkan sebelum ini.
2. Imam melakukannya kerana terlupa
ataupun jahil akan keharamannya. Maka dalam hal ini sungguhpun solat imam itu
tidak batal, akan tetapi tidak harus bagi makmum untuk mengikut perbuatan imam
tersebut.
Atas
dasar dua kemungkinan ini, maka para ulama berpendapat bahawa dalam hal ini
berniat mufaraqah itu adalah lebih baik bagi makmum.
Kedudukan
Makmum Yang Tertinggal Atau Meninggalkan Qunut
Sekiranya
seorang makmum meninggalkan qunut, lalu dia mengerjakan sujud, sedangkan imam
mengerjakan qunut, maka dalam hal ini diperhatikan dua keadaan berikut :
1. Jika makmum meninggalkan qunut kerana
terlalai atau terlupa, maka sujud yang dikerjakannya itu tidak dikira, bahkan
wajib atasnya berdiri kembali mengikut imam mengerjakan qunut kerana mengikut
imam itu hukumnya wajib. Jika makmum itu dengan senghaja tidak bangkit semula
mengikut imam mengerjakan qunut sedangkan dia tahu akan hukumnya, maka batallah
solatnya.
2. Jika
makmum itu meninggalkan qunut dengan senghaja, maka sujud yang dikerjakannya
itu dikira. Ini kerana dia melakukan perbuatannya itu dengan tujuan yang sahih
untuk berpindah daripada satu perbuatan yang wajib ke satu perbuatan wajib yang
lain. Oleh kerana itu, maka tidaklah wajib atasnya untuk bangkit semula untuk
berdiri mengikut imam mengerjakan qunut, bahkan hanyalah sunat sahaja. Walau
bagaimanapun, harus diingat bahawa hukum makmum mendahului perbuatan imam dengan
senghaja adalah haram. Ini berdasarkan hadits yang diriwayatkan oleh Abu
Hurairah R.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Maksudnya: “Apakah tidak takut makmum yang mengangkat
kepalanya sebelum imam, Allah S.W.T. akan menukarkan kepalanya dengan kepala
keldai?” (Hadits riwayat Imam
Muslim)
Makmum
Bermazhab Syafi‘e Mengerjakan Solat Subuh Berimamkan Imam Bermazhab Hanafi Atau
Hanbali
Menurut
ulama, seorang yang bermazhab Syafi‘e, jika dia mengerjakan solat fardhu Subuh
di belakang imam yang berpegang dengan mazhab yang berpendapat bahawa tidak
disyariatkan qunut dalam solat fardhu Subuh, maka jika makmum bermazhab Syafi‘e
itu ada kesempatan untuk mengerjakan qunut, maka dia dibolehkan untuk
mengerjakannya secara bersendirian jika dia yakin bahawa dia sempat mengerjakan
sujud yang pertama bersama-sama imam.
Sepertimana
permasalahan makmum yang mengerjakan qunut secara bersendirian kerana imamnya
meninggalkan atau tertinggal qunut, solat makmum itu belum dikira batal
walaupun dia tidak sempat mengerjakan sujud yang pertama bersama-sama imam.
Bahkan solat makmum itu hanya terbatal setelah dia ketinggalan dua rukun fi‘li daripada
imam, iaitu dengan turunnya imam untuk mengerjakan sujud yang kedua sedangkan
makmum masih mengerjakan qunut.
Selepas
imam memberi salam, makmum tersebut dituntut untuk mengerjakan sujud sahwi sebelum
memberi salam, tidak kira sama ada makmum tersebut sempat mengerjakan qunut
ataupun tidak. Ini kerana terdapat kekurangan dalam solat imamnya, iaitu tidak
mengerjakan qunut.
Sekiranya
seorang makmum yang mengerjakan solat fardhu Subuh bersolat di belakang imam
yang mengerjakan solat fardhu ‘Isya misalnya, dan makmum itu sudahpun berada
pada rakaat kedua, maka jika dia berkesempatan untuk mengerjakan qunut
kira-kira dia masih sempat untuk mengerjakan sujud yang pertama bersama-sama
imam, maka sunat ke atasnya untuk mengerjakan qunut dengan syarat yang disebutkan
tadi iaitu dia masih sempat untuk mengerjakan sujud yang pertama bersama-sama
imam.
Sekiranya
makmum tersebut yakin bahawa dia tidak akan sempat mengerjakan sujud yang
pertama bersama-sama imam jika dia mengerjakan qunut, maka dalam hal ini sunat
pula baginya untuk meninggalkannya. Walau bagaimanapun, harus diingat di sini
bahawa makmum yang takhalluf (tertinggal) daripada imam untuk mengerjakan qunut
lalu dia tidak sempat mengerjakan sujud yang pertama bersama-sama imam, ini tidaklah
haram atau membatalkan solatnya bahkan hanyalah makruh sahaja. Ini kerana solat
makmum itu belum dikira batal kecuali setelah dia tertinggal dua rukun fi‘li daripada
imam, iaitu dengan turunnya imam untuk mengerjakan sujud yang kedua sedangkan
makmum masih mengerjakan qunut sepertimana yang telah disebutkan sebelum ini.
Dalam
hal ini, sekiranya makmum yang mengerjakan solat fardhu Subuh itu tidak
berkesempatan untuk mengerjakan qunut, maka dia tidak perlu mengerjakan sujud
sahwi. Ini kerana qunut yang dituntut daripada makmum yang mengerjakan solat
fardhu Subuh itu pada asalnya memang tidak ada dalam solat fardhu ‘Isya yang
dikerjakan oleh imam, jadi tidak ada apa-apa kekurangan dalam solat imam
tersebut. Oleh itu, dengan sendirinya kekurangan pada solat
makmum itu, iaitu tidak mengerjakan qunut, ditanggung oleh imam.
Dalam
perkara sempat atau tidak mengerjakan qunut ketika bersolat di belakang imam
yang mengerjakan solat yang lain ini, makmum yang khuatir tidak sempat
mengerjakan qunut dibolehkan untuk mufaraqah daripada imam untuk membolehkannya
mengerjakan qunut. Bagaimanapun dalam hal ini, mengikut imam dengan
meninggalkan qunut itu adalah lebih afdhal daripada mufaraqah.
Setelah
makmum tersebut sudah sempurna mengerjakan dua rakaat, sedangkan imam yang
mengerjakan solat fardhu ‘Isya itu baru hendak memasuki rakaat yang ketiga,
maka apabila imam bangkit untuk mengerjakan rakaat yang seterusnya, makmum itu dalam hal ini mempunyai dua
pilihan; iaitu sama ada berniat mufaraqah lalu memberi salam, atau menunggu
dalam duduk tasyahhudnya sehingga imam menyempurnakan solatnya untuk memberi
salam bersama-sama imam.
Dalam
hal ini, makmum yang mufaraqah selepas sempurna mengerjakan dua rakaat itu
tetap akan memperolehi kelebihan solat berjemaah. Walau bagaimanapun, menunggu
imam menyempurnakan solatnya untuk memberi salam bersama-sama imam itu adalah
lebih afdhal. Ketika makmum duduk menunggu dalam tasyahhudnya itu, setelah
selesai membaca tasyahhud, sunat bagi makmum tersebut membaca doa dalam
tasyahhudnya sementara menunggu imam menghabiskan solatnya. Jika dia tidak
hafal kecuali doa yang pendek, maka diulang-ulangnya doa itu. Menurut ulama,
makmum itu sebaiknya tidak mengulang bacaan tasyahhudnya sebagai langkah
berjaga-jaga kerana terdapat pendapat yang mengatakan bahawa mengulang rukun
qauli itu membatalkan solat.
Demikian
beberapa penerangan mengenai permasalahan tertinggal atau meninggalkan qunut
bagi imam, makmum dan munfarid. Sebagai seorang muslim, segala maklumat serta
ilmu mengenai ibadat solat tidak boleh diabaikan atau dipandang ringan.
Mendalami, mempelajari dan memahami teori serta menghalusi amalinya bukan
tanggungjawab para ulama sahaja, akan tetapi ia adalah kewajiban setiap individu
muslim. Mudah-mudahan penjelasan ini meningkatkan lagi kesempurnaan serta
kefahaman kita mengenai ibadat paling utama dan paling awal dihisab kelak iaitu
ibadat solat
No comments:
Post a Comment