Tuesday, 15 March 2016

KISAH DUA ORANG IBU YANG ANAK SALAH SEORANG DARI KEDUANYA DICURI SERIGALA

KISAH KETUJUH BELAS
KISAH DUA ORANG IBU YANG
ANAK SALAH SEORANG DARI KEDUANYA DICURI SERIGALA

Kisah ini memaparkan kepintaran Nabiyullah Sulaiman yang luar biasa dalam mengungkapkan kebenaran dalam sebuah persengketaan tanpa bukti-bukti yang membimbing kepada pemilik hak. Sulaiman menampakkan bahawa dirinya hendak membunuh bayi yang diperebutkan oleh dua orang wanita yang masing-masing mengtuntutan sebagai ibunya. Maka terbuktilah siapa ibu yang sebenarnya, yang merelakan anaknya untuk lawannya agar bayi itu tidak dibunuh demi menjaga hidupnya padahal lawannya itu bersedia menerima bayi yang akan dibelah dua oleh Sulaiman.

NASH HADIS

Dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah bersabda, "Ada dua orang wanita masing-masing dengan anaknya. Datanglah seekor serigala dan mencuri anak salah seorang dari keduanya. Maka salah seorang dari keduanya berkata kepada yang lain, 'Serigala itu mencuri anakmu.' Yang lain menjawab, 'Anakmulah yang dicuri oleh serigala.' Keduanya mengadukan hal itu kepada Daud, maka Daud memutuskan anak itu milik wanita yang lebih tua.

Keduanya pergi kepada Sulaiman dan menyampaikan hal itu. Sulaiman berkata, ’Ambilkan untukku pisau. Aku akan membelahnya untuk mereka berdua.’ Wanita muda berkata, ’Jangan, semoga Allah merahmatimu. Anak ini adalah anaknya.’ Maka Sulaiman memutuskan anak ini adalah anak si wanita muda.

Abu Hurairah berkata, "Demi Allah, inilah untuk pertama kalinya aku mendengar kata 'sikkin' (pisau). Kami selama ini mengatakannya 'mudyah' (pisau).”

PENJELASAN HADIS

Kisah ini terjadi pada zaman Nabiyullah Daud a.s.. Ada dua orang wanita yang berhukum kepadanya ketika seekor serigala membawa kabur anak salah seorang dari keduanya. Keduanya memperebutkan anak yang selamat. Masing-masing mengtuntutan dia adalah anaknya. Maka Nabiyullah Daud berusaha untuk memberi hukum kepada keduanya. Usahanya membimbingnya kepada suatu hukum bahawa anak ini adalah anak wanita yang tua, berdasarkan kepada dalil-dalil yang digunakan oleh Daud.

Keduanya keluar dari hadapan Daud dan melewati Nabiyullah Sulaiman a.s.. Sulaiman melihat bahawa persoalan ini bisa diselesaikan dengan suatu cara untuk mengetahui ibu anak tersebut yang sebenarnya. Sulaiman meminta pisau kepada orang-orang di sekelilingnya untuk digunakan sebagai alat yang membelah tubuh anak ini menjadi dua bahagian, sehingga masing-masing mendapatkan separuh. Inilah hukum yang adil di antara keduanya. Kedua wanita ini menyangka Sulaiman serius dan pasti melakukan hukum ini. Di sinilah terlihat respon dari kedua wanita itu. Ibu yang sebenarnya, iaitu si ibu muda, bersedih terhadap hukum ini. Sedangkan itu sama dengan membunuh anaknya, maka dia merelakan anaknya diambil oleh lawannya sehingga anaknya bisa tetap hidup, walaupun dia tidak boleh menjaga dan mendidiknya. Seangakan seterunya, yang tidak terkait oleh ikatan keibuan dengan anak itu, dia menerima hukum yang hendak dilaksanakan oleh Sulaiman tersebut. Dengan inilah Sulaiman berdalil mana ibu anak ini yang sebenarnya. Maka dia memutuskan bahawa ibu yang berhak terhadap anak itu adalah si ibu muda, walaupun dia mengakui bahawa anak itu adalah anak seterunya.

An-Nawawi berkata, "Sulaiman menggunakan cara berpura-pura dan sedikit tipu daya untuk mengetahui perkara yang sebenarnya. Dia menunjukkan kepada keduanya seolah-olah dia ingin membelah anak itu untuk mengetahui siapa yang bersedih jika anak itu, dibelah dimakan habis oleh kambing-kambing itu. Ketika kedua orang yang berselisih ini melewati Sulaiman setelah keduanya keluar dari majlis pengadilan, Sulaiman tidak sependapat dengan hukum yang telah ditetapkan. Ketika Daud bertanya tentang keputusannya dalam perkara ini, Sulaiman menyatakan kepadanya agar kambing-kambing itu diserahkan kepada pemilk kebun untuk diambil susunya, bulunya dan anak-anaknya sesuai dengan hasil kebun yang musnah dilahap oleh kambing-kambing itu. Sementara pemilik kambing diserahi tanah, dia yang mengolahnya hingga kebun itu kembali seperti sedia kala sebelum dimakan oleh kambing-kambing itu.

Jika kebun telah kembali seperti semula, maka ia dikembalikan kepada pemiliknya dan dia boleh meminta kambing-kambingnya. Inilah ringkasan dan perkataan para imam tafsir tentang penafsiran peristiwa yang terjadi dan disinggung oleh ayat di atas. Di antara mereka adalah Ibnu Abbas, Mujahid, dan Qatadah.

Ibnu Katsir dalam Tafsir-nya menyebutkan bahawa Hafizh Ibnu Asakir menyebutkan tentang biografi Sulaiman bin Daud sebuah kisah yang panjang dari Ibnu Abbas, yang intinya adalah bahawa ada seorang wanita cantik pada masa Bani Israil. Dia dirayu oleh empat orang pemuka di kalangan mereka untuk berbuat jahat, tetapi wanita ini menolak mereka semua. Mereka sepakat di antara mereka untuk membuat kesaksian palsu atasnya. Maka mereka bersaksi di hadapan Daud bahawa wanita itu telah berbuat jahat dengan anjingnya yang telah dia latih untuk melakukan itu. Daud pun memerintahkan agar wanita itu dirajam. petang hari itu Sulaiman duduk dikelilingi para pembantunya. Dia mendramakannya. Dia duduk sebagai hakim, lalu empat orang pembantunya berpakaian seperti empat orang yang menuduh wanita itu dan seorang lagi berpakaian dengan pakaian wanita.

Empat orang bersaksi atas wanita itu bahawa dia telah berbuat jahat dengan anjing. Sulaiman berkata, "Pisahkan mereka." Sulaiman lalu bertanya kepada yang pertama, "Apa warna anjing itu?" Dia menjawab, "Hitam." Maka dia dipinggirkan. Sulaiman memanggil orang kedua dan menanyakan kepadanya warna anjing itu dan dia menjawab, "Merah." Yang ketiga mengatakan, "Kelabu." Dan yang keempat mengatakan, "Putih." Pada saat itu Sulaiman memerintahkan agar mereka dibunuh.

Hal ini diceritakan kepada Daud. Dia langsung memanggil empat orang yang bersaksi atas wanita tersebut. Daud bertanya kepada mereka secara terpisah tentang warna anjing itu. Jawaban mereka berbeza-beda, maka Daud memerintahkan agar mereka dibunuh.

VERSI TAURAT

Kisah ini terdapat di dalam poin (16-28) dalam Ishah ketiga dalam Safar Muluk, yang pertama. Nashnya: "Pada saat itu datanglah dua orang wanita pezina kepada raja. Keduanya berdiri di hadapannya. Salah seorang wanita berkata, 'Wahai paduka, dengarkanlah. Aku dan wanita ini tinggal dalam satu rumah. Di rumah itu aku melahirkan anakku. Tiga hari setelah itu wanita ini juga melahirkan. Kami bersama. Di rumah kami tidak ada orang asing selain kami berdua. Kami berdua di rumah.

Lalu anak wanita ini mati di waktu malam kerana dia tidur di atasnya. Di tengah malam dia bangkit dan mengambil anakku dari sisiku, sementara pada saat itu hambamu ini sedang tidur. Lalu dia menaruh anaknya yang telah mati di sisiku dan menaruh anakku di sisinya. Ketika aku bangun di pagi hari untuk menyusui anakku, ternyata dia telah mati. Aku memperhatikannya di pagi itu, ternyata dia bukanlah anak yang aku lahirkan.’Wanita yang lain menyahut, ’Tidak mungkin. Anakkulah yang hidup dan anakmulah yang mati.’ Wanita pertama membantah, ’Tidak. Anakmu mati dan anakku hidup.’ Keduanya berbantah-bantahan di depan raja. Raja berkata, ’Wanita ini mengatakan anaknya yang hidup dan anakmu yang mati. Wanita itu mengatakan bukan, tetapi anakmu yang mati dan anaknya yang hidup." Raja meneruskan, ’Bawakan pedang untukku.’ Lalu mereka menghadirkan pedang di hadapan raja. Raja berkata, ’Belahlah anak yang hidup ini menjadi dua.

Separuh untuk wanita ini dan separuh untuk wanita itu.’ Maka wanita yang anaknya hidup berbicara kepada raja kerana dadanya bergolak terhadap anaknya. Dia berkata, ’Dengarkanlah, wahai paduka raja, serahkanlah anak ini kepadanya. Janganlah dia dibunuh.’ Wanita yang lain berkata, ’Dia bukan untukmu dan bukan untukku, belahlah dia.’ Raja berkata, ’Berikanlah anak yang hidup ini kepadanya. Jangan bunuh ia kerana dia adalah ibunya.’ Ketika seluruh Bani Israil mengetahui keputusan yang dikeluarkan oleh raja, mereka takut kepadanya kerana mereka melihat hikmah Allah padanya dalam mengambil keputusan."

KOMENTAR KITA TERHADAP VERSI TAURAT

Terdapat kemiripan yang jelas antara kisah versi Taurat dengan kisah di dalam hadis. Hanya saja kisah dalam Taurat telah tersentuh oleh penyelewengan. Anak itu tidak mati kerana ibunya menindihnya di waktu malam, akan tetapi dia mati kerana dibawa kabur oleh serigala, dan kelihatannya kedua wanita ini berada di luar desa yang jauh dari penduduk, kerana serigala tidak mencuri anak-anak dari rumah-rumah.

Perkara kedua yang diselewengkan adalah tuntutan Taurat bahawa kisah ini terjadi pada masa raja Sulaiman, setelah wafatnya Daud. Yang benar adalah bahawa kisah ini terjadi pada zaman Daud. Daud telah memberikan keputusannya terlebih dahulu, lalu Sulaiman menyelisihi hukumnya sebagaimana telah dijelaskan. Yang benar adalah bahawa Sulaiman meminta pisau, bukan pedang sebagaimana yang disebutkan oleh Taurat. Dan pisau adalah alat yang sesuai untuk membelah anak kecil menjadi dua, bukan pedang.

Di antara pembetulan hadis terhadap Taurat adalah bahwa Sulaiman meminta pisau untuk membelah anak itu sendiri, kerana dia belum menjadi raja pada waktu itu. Padahal, Taurat menyatakan bahawa dia memerintahkan prajuritnya agar membelahnya dengan pedang, kerana pada waktu dia memutuskan perkara ini dia adalah seorang raja. Dan kalian telah mengetahui kesalahan pendapat ini. Tidak mungkin kedua wanita itu adalah wanita pezina seperti yang tertulis dalam Taurat. Buktinya adalah ungkapan ibu anak itu yang menunjukkan kebaikan dan ketaqwaan. Dia berkata kepada Nabiyullah Sulaiman ketika dia hendak membelahnya, "Jangan lakukan itu, semoga Allah merahmatimu. Dia anaknya."

Jika keduanya adalah wanita pezina, apakah Nabiyullah Daud dan Sulaiman membiarkan keduanya bebas atas perbuatan keduanya? Apakah dia tidak memerintahkan agar keduanya dirajam sebagaimana dia memerintahkan merajam seorang wanita ketika terjadi persekongkolan kesaksian palsu terhadapnya bahawa dia telah berzina?

PELAJARAN-PELAJARAN DAN FAEDAH-FAEDAH HADIS

1.      Keutamaan Nabi Sulaiman dan keterangan tentang apa yang diberikan oleh Allah berupa kecerdasan dan kemampuan untuk menggali hukum yang benar dalam perkara-perkara sulit yang terjadi pada masanya. Dan dalam hadis shahih disebutkan bahawa Sulaiman berdoa kepada Allah agar diberi hukum yang sesuaideangan hukum-Nya, maka dia diberi.

2.      Hakim atau pengadil boleh menampakkan kepada orang yang bertikai perbuatan yang (sebenarnya) dia tidak ingin melakukannya, sebagaimana Sulaiman meminta pisau untuk membelah anak itu menjadi dua, padahal sebenarnya dia tidak menginginkan hal itu. Tujuannya adalah untuk mengungkapkan kebenaran. Nasa’i telah membuat judul untuk hadis ini, "Keluasan bagi hakim untuk berkata kepada sesuatu yang tidak dilakukannya, 'Lakukanlah', agar terungkap kebenaran."

3.      Dengan berdalil kepada hadis ini Nasa’i membolehkan seorang hakim membatalkan keputusan hakim lain, walaupun dia sama dengannya dalam hal ilmu atau lebih afdhal darinya.

4.      Ini mungkin kurang tepat, kerana Sulaiman tidak  memutuskan dan menetapkan. Dia hanya mengembalikan urusan kepada Daud, lalu Daud membatalkan keputusannya sendiri dengan masukan dari Sulaiman. Wallahu a'lam.

5.      Berdalil dengan faktor pendukung dan tanda-tanda untuk mengetahui kebenaran dalam perkara yang diperselisihkan adalah sesuatu yang dianjurkan pada saat tidak adanya dalil-dalil.

6.      Kisah ini menunjukkan bahawa hakim yang alim diberi pahala, baik dia benar atau salah. Allah telah menetapkan bahawa Sulaimanl-ah yang mengerti rahsia keputusan hukum, walaupun demikian Allah tetap memuji Daud dan Sulaiman, dan tidak mencela Daud kerana dia salah dalam mengambil keputusan. "Maka Kami telah memberikan pengertian kepada Sulaiman tentang hukum yang lebih tepat, dan kepada masing-masing mereka telah Kami berikan hikmah dan ilmu." (QS. Al-Anbiya: 79)

7.      Dan Rasulullah telah secara jelas menyatakan bahawa hakim yang benar keputusannya akan mendapatkan dua pahala. Adapun yang salah, maka cukup satu.

8.      Para Nabi memutuskan perkara-perkara yang terjadi pada mereka dengan ijtihad mereka. Oleh kerana itu, hukum Daud dan Sulaiman berbeza. Jika mereka memutuskan dengan wahyu, nescaya mereka tidak berbeza. Oleh sebab itu, Nabi bisa jadi memutuskan tidak kepada pemilik hak sebagaimana hal itu telah disebutkan di dalam hadis shahih.

9.      Kecerdikan dan pemahaman tidak berhubungan dengan umur. Si kecil bisa jadi mengerti dan mengetahui apa yang tidak diketahui oleh si besar, sebagaimana Sulaiman (si anak) mengerti apa yang tidak dimengerti oleh Daud (si bapak). Abdullah bin Umar mengetahui jawaban pertanyaan Rasulullah, padahal sahabat-sahabat besar tidak memahaminya, yang di antara mereka terdapat Abu Bakar dan Umar.


10.    Pembetulan hadis terhadap penyimpangan Taurat menyangkut kisah ini.

No comments:

Post a Comment