KISAH KETUJUH BELAS
KISAH DUA ORANG IBU YANG
ANAK SALAH SEORANG DARI KEDUANYA DICURI SERIGALA
Kisah
ini memaparkan kepintaran Nabiyullah Sulaiman yang luar biasa dalam
mengungkapkan kebenaran dalam sebuah persengketaan tanpa bukti-bukti yang
membimbing kepada pemilik hak. Sulaiman menampakkan bahawa dirinya hendak
membunuh bayi yang diperebutkan oleh dua orang wanita yang masing-masing
mengtuntutan sebagai ibunya. Maka terbuktilah siapa ibu yang sebenarnya, yang
merelakan anaknya untuk lawannya agar bayi itu tidak dibunuh demi menjaga
hidupnya padahal lawannya itu bersedia menerima bayi yang akan dibelah dua oleh
Sulaiman.
NASH HADIS
Dari
Abu Hurairah bahawa Rasulullah bersabda, "Ada dua orang wanita masing-masing
dengan anaknya. Datanglah seekor serigala dan mencuri anak salah seorang dari
keduanya. Maka salah seorang dari keduanya berkata kepada yang lain, 'Serigala
itu mencuri anakmu.' Yang lain menjawab, 'Anakmulah yang dicuri oleh serigala.'
Keduanya mengadukan hal itu kepada Daud, maka Daud memutuskan anak itu milik
wanita yang lebih tua.
Keduanya
pergi kepada Sulaiman dan menyampaikan hal itu. Sulaiman berkata, ’Ambilkan
untukku pisau. Aku akan membelahnya untuk mereka berdua.’ Wanita muda berkata,
’Jangan, semoga Allah merahmatimu. Anak ini adalah anaknya.’ Maka Sulaiman
memutuskan anak ini adalah anak si wanita muda.
Abu
Hurairah berkata, "Demi Allah, inilah untuk pertama kalinya aku mendengar
kata 'sikkin' (pisau). Kami selama ini mengatakannya 'mudyah' (pisau).”
PENJELASAN
HADIS
Kisah
ini terjadi pada zaman Nabiyullah Daud a.s.. Ada dua orang wanita yang berhukum
kepadanya ketika seekor serigala membawa kabur anak salah seorang dari
keduanya. Keduanya memperebutkan anak yang selamat. Masing-masing mengtuntutan
dia adalah anaknya. Maka Nabiyullah Daud berusaha untuk memberi hukum kepada
keduanya. Usahanya membimbingnya kepada suatu hukum bahawa anak ini adalah anak
wanita yang tua, berdasarkan kepada dalil-dalil yang digunakan oleh Daud.
Keduanya
keluar dari hadapan Daud dan melewati Nabiyullah Sulaiman a.s.. Sulaiman
melihat bahawa persoalan ini bisa diselesaikan dengan suatu cara untuk
mengetahui ibu anak tersebut yang sebenarnya. Sulaiman meminta pisau kepada
orang-orang di sekelilingnya untuk digunakan sebagai alat yang membelah tubuh
anak ini menjadi dua bahagian, sehingga masing-masing mendapatkan separuh.
Inilah hukum yang adil di antara keduanya. Kedua wanita ini menyangka Sulaiman
serius dan pasti melakukan hukum ini. Di sinilah terlihat respon dari kedua
wanita itu. Ibu yang sebenarnya, iaitu si ibu muda, bersedih terhadap hukum
ini. Sedangkan itu sama dengan membunuh anaknya, maka dia merelakan anaknya
diambil oleh lawannya sehingga anaknya bisa tetap hidup, walaupun dia tidak
boleh menjaga dan mendidiknya. Seangakan seterunya, yang tidak terkait oleh
ikatan keibuan dengan anak itu, dia menerima hukum yang hendak dilaksanakan
oleh Sulaiman tersebut. Dengan inilah Sulaiman berdalil mana ibu anak ini yang
sebenarnya. Maka dia memutuskan bahawa ibu yang berhak terhadap anak itu adalah
si ibu muda, walaupun dia mengakui bahawa anak itu adalah anak seterunya.
An-Nawawi
berkata, "Sulaiman menggunakan cara berpura-pura dan sedikit tipu daya
untuk mengetahui perkara yang sebenarnya. Dia menunjukkan kepada keduanya
seolah-olah dia ingin membelah anak itu untuk mengetahui siapa yang bersedih
jika anak itu, dibelah dimakan habis oleh kambing-kambing itu. Ketika kedua
orang yang berselisih ini melewati Sulaiman setelah keduanya keluar dari majlis
pengadilan, Sulaiman tidak sependapat dengan hukum yang telah ditetapkan.
Ketika Daud bertanya tentang keputusannya dalam perkara ini, Sulaiman
menyatakan kepadanya agar kambing-kambing itu diserahkan kepada pemilk kebun
untuk diambil susunya, bulunya dan anak-anaknya sesuai dengan hasil kebun yang
musnah dilahap oleh kambing-kambing itu. Sementara pemilik kambing diserahi
tanah, dia yang mengolahnya hingga kebun itu kembali seperti sedia kala sebelum
dimakan oleh kambing-kambing itu.
Jika
kebun telah kembali seperti semula, maka ia dikembalikan kepada pemiliknya dan
dia boleh meminta kambing-kambingnya. Inilah ringkasan dan perkataan para imam
tafsir tentang penafsiran peristiwa yang terjadi dan disinggung oleh ayat di
atas. Di antara mereka adalah Ibnu Abbas, Mujahid, dan Qatadah.
Ibnu
Katsir dalam Tafsir-nya menyebutkan bahawa Hafizh Ibnu Asakir menyebutkan
tentang biografi Sulaiman bin Daud sebuah kisah yang panjang dari Ibnu Abbas,
yang intinya adalah bahawa ada seorang wanita cantik pada masa Bani Israil. Dia
dirayu oleh empat orang pemuka di kalangan mereka untuk berbuat jahat, tetapi
wanita ini menolak mereka semua. Mereka sepakat di antara mereka untuk membuat
kesaksian palsu atasnya. Maka mereka bersaksi di hadapan Daud bahawa wanita itu
telah berbuat jahat dengan anjingnya yang telah dia latih untuk melakukan itu.
Daud pun memerintahkan agar wanita itu dirajam. petang hari itu Sulaiman duduk
dikelilingi para pembantunya. Dia mendramakannya. Dia duduk sebagai hakim, lalu
empat orang pembantunya berpakaian seperti empat orang yang menuduh wanita itu
dan seorang lagi berpakaian dengan pakaian wanita.
Empat
orang bersaksi atas wanita itu bahawa dia telah berbuat jahat dengan anjing.
Sulaiman berkata, "Pisahkan mereka." Sulaiman lalu bertanya kepada
yang pertama, "Apa warna anjing itu?" Dia menjawab,
"Hitam." Maka dia dipinggirkan. Sulaiman memanggil orang kedua dan
menanyakan kepadanya warna anjing itu dan dia menjawab, "Merah." Yang
ketiga mengatakan, "Kelabu." Dan yang keempat mengatakan,
"Putih." Pada saat itu Sulaiman memerintahkan agar mereka dibunuh.
Hal
ini diceritakan kepada Daud. Dia langsung memanggil empat orang yang bersaksi
atas wanita tersebut. Daud bertanya kepada mereka secara terpisah tentang warna
anjing itu. Jawaban mereka berbeza-beda, maka Daud memerintahkan agar mereka
dibunuh.
VERSI TAURAT
Kisah
ini terdapat di dalam poin (16-28) dalam Ishah ketiga dalam Safar Muluk, yang
pertama. Nashnya: "Pada saat itu datanglah dua orang wanita pezina kepada
raja. Keduanya berdiri di hadapannya. Salah seorang wanita berkata, 'Wahai
paduka, dengarkanlah. Aku dan wanita ini tinggal dalam satu rumah. Di rumah itu
aku melahirkan anakku. Tiga hari setelah itu wanita ini juga melahirkan. Kami
bersama. Di rumah kami tidak ada orang asing selain kami berdua. Kami berdua di
rumah.
Lalu
anak wanita ini mati di waktu malam kerana dia tidur di atasnya. Di tengah
malam dia bangkit dan mengambil anakku dari sisiku, sementara pada saat itu
hambamu ini sedang tidur. Lalu dia menaruh anaknya yang telah mati di sisiku dan
menaruh anakku di sisinya. Ketika aku bangun di pagi hari untuk menyusui
anakku, ternyata dia telah mati. Aku memperhatikannya di pagi itu, ternyata dia
bukanlah anak yang aku lahirkan.’Wanita yang lain menyahut, ’Tidak mungkin.
Anakkulah yang hidup dan anakmulah yang mati.’ Wanita pertama membantah,
’Tidak. Anakmu mati dan anakku hidup.’ Keduanya berbantah-bantahan di depan
raja. Raja berkata, ’Wanita ini mengatakan anaknya yang hidup dan anakmu yang
mati. Wanita itu mengatakan bukan, tetapi anakmu yang mati dan anaknya yang
hidup." Raja meneruskan, ’Bawakan pedang untukku.’ Lalu mereka
menghadirkan pedang di hadapan raja. Raja berkata, ’Belahlah anak yang hidup
ini menjadi dua.
Separuh
untuk wanita ini dan separuh untuk wanita itu.’ Maka wanita yang anaknya hidup
berbicara kepada raja kerana dadanya bergolak terhadap anaknya. Dia berkata,
’Dengarkanlah, wahai paduka raja, serahkanlah anak ini kepadanya. Janganlah dia
dibunuh.’ Wanita yang lain berkata, ’Dia bukan untukmu dan bukan untukku,
belahlah dia.’ Raja berkata, ’Berikanlah anak yang hidup ini kepadanya. Jangan
bunuh ia kerana dia adalah ibunya.’ Ketika seluruh Bani Israil mengetahui
keputusan yang dikeluarkan oleh raja, mereka takut kepadanya kerana mereka
melihat hikmah Allah padanya dalam mengambil keputusan."
KOMENTAR KITA
TERHADAP VERSI TAURAT
Terdapat
kemiripan yang jelas antara kisah versi Taurat dengan kisah di dalam hadis.
Hanya saja kisah dalam Taurat telah tersentuh oleh penyelewengan. Anak itu
tidak mati kerana ibunya menindihnya di waktu malam, akan tetapi dia mati
kerana dibawa kabur oleh serigala, dan kelihatannya kedua wanita ini berada di
luar desa yang jauh dari penduduk, kerana serigala tidak mencuri anak-anak dari
rumah-rumah.
Perkara
kedua yang diselewengkan adalah tuntutan Taurat bahawa kisah ini terjadi pada
masa raja Sulaiman, setelah wafatnya Daud. Yang benar adalah bahawa kisah ini
terjadi pada zaman Daud. Daud telah memberikan keputusannya terlebih dahulu,
lalu Sulaiman menyelisihi hukumnya sebagaimana telah dijelaskan. Yang benar
adalah bahawa Sulaiman meminta pisau, bukan pedang sebagaimana yang disebutkan
oleh Taurat. Dan pisau adalah alat yang sesuai untuk membelah anak kecil
menjadi dua, bukan pedang.
Di
antara pembetulan hadis terhadap Taurat adalah bahwa Sulaiman meminta pisau
untuk membelah anak itu sendiri, kerana dia belum menjadi raja pada waktu itu.
Padahal, Taurat menyatakan bahawa dia memerintahkan prajuritnya agar
membelahnya dengan pedang, kerana pada waktu dia memutuskan perkara ini dia
adalah seorang raja. Dan kalian telah mengetahui kesalahan pendapat ini. Tidak
mungkin kedua wanita itu adalah wanita pezina seperti yang tertulis dalam
Taurat. Buktinya adalah ungkapan ibu anak itu yang menunjukkan kebaikan dan
ketaqwaan. Dia berkata kepada Nabiyullah Sulaiman ketika dia hendak
membelahnya, "Jangan lakukan itu, semoga Allah merahmatimu. Dia
anaknya."
Jika
keduanya adalah wanita pezina, apakah Nabiyullah Daud dan Sulaiman membiarkan
keduanya bebas atas perbuatan keduanya? Apakah dia tidak memerintahkan agar keduanya
dirajam sebagaimana dia memerintahkan merajam seorang wanita ketika terjadi
persekongkolan kesaksian palsu terhadapnya bahawa dia telah berzina?
PELAJARAN-PELAJARAN
DAN FAEDAH-FAEDAH HADIS
1. Keutamaan Nabi Sulaiman dan keterangan
tentang apa yang diberikan oleh Allah berupa kecerdasan dan kemampuan untuk
menggali hukum yang benar dalam perkara-perkara sulit yang terjadi pada
masanya. Dan dalam hadis shahih disebutkan bahawa Sulaiman berdoa kepada Allah
agar diberi hukum yang sesuaideangan hukum-Nya, maka dia diberi.
2. Hakim atau pengadil boleh menampakkan
kepada orang yang bertikai perbuatan yang (sebenarnya) dia tidak ingin
melakukannya, sebagaimana Sulaiman meminta pisau untuk membelah anak itu
menjadi dua, padahal sebenarnya dia tidak menginginkan hal itu. Tujuannya
adalah untuk mengungkapkan kebenaran. Nasa’i telah membuat judul untuk hadis
ini, "Keluasan bagi hakim untuk berkata kepada sesuatu yang tidak
dilakukannya, 'Lakukanlah', agar terungkap kebenaran."
3.
Dengan berdalil kepada hadis ini
Nasa’i membolehkan seorang hakim membatalkan keputusan hakim lain, walaupun dia
sama dengannya dalam hal ilmu atau lebih afdhal darinya.
4.
Ini mungkin kurang tepat, kerana
Sulaiman tidak memutuskan dan
menetapkan. Dia hanya mengembalikan urusan kepada Daud, lalu Daud membatalkan
keputusannya sendiri dengan masukan dari Sulaiman. Wallahu a'lam.
5.
Berdalil dengan faktor pendukung dan
tanda-tanda untuk mengetahui kebenaran dalam perkara yang diperselisihkan
adalah sesuatu yang dianjurkan pada saat tidak adanya dalil-dalil.
6.
Kisah ini menunjukkan bahawa hakim
yang alim diberi pahala, baik dia benar atau salah. Allah telah menetapkan
bahawa Sulaimanl-ah yang mengerti rahsia keputusan hukum, walaupun demikian
Allah tetap memuji Daud dan Sulaiman, dan tidak mencela Daud kerana dia salah
dalam mengambil keputusan. "Maka
Kami telah memberikan pengertian kepada Sulaiman tentang hukum yang lebih
tepat, dan kepada masing-masing mereka telah Kami berikan hikmah dan
ilmu." (QS. Al-Anbiya: 79)
7.
Dan Rasulullah telah secara jelas
menyatakan bahawa hakim yang benar keputusannya akan mendapatkan dua pahala.
Adapun yang salah, maka cukup satu.
8.
Para Nabi memutuskan perkara-perkara
yang terjadi pada mereka dengan ijtihad mereka. Oleh kerana itu, hukum Daud dan
Sulaiman berbeza. Jika mereka memutuskan dengan wahyu, nescaya mereka tidak
berbeza. Oleh sebab itu, Nabi bisa jadi memutuskan tidak kepada pemilik hak
sebagaimana hal itu telah disebutkan di dalam hadis shahih.
9.
Kecerdikan dan pemahaman tidak berhubungan
dengan umur. Si kecil bisa jadi mengerti dan mengetahui apa yang tidak
diketahui oleh si besar, sebagaimana Sulaiman (si anak) mengerti apa yang tidak
dimengerti oleh Daud (si bapak). Abdullah bin Umar mengetahui jawaban
pertanyaan Rasulullah, padahal sahabat-sahabat besar tidak memahaminya, yang di
antara mereka terdapat Abu Bakar dan Umar.
10.
Pembetulan hadis terhadap penyimpangan
Taurat menyangkut kisah ini.
No comments:
Post a Comment