Al-Quran -
kitab suci umat Islam
Al-Quran atau Quran
(bahasa Arab: القرآن
al-Qur'ān) ialah kitab suci bagi umat Islam. Menurut ajaran Islam, al-Quran ialah wahyu yang Allah turunkan kepada Nabi Muhammad
s.a.w. melalui
perantaraan Malaikat Jibril yang sampai ke
zaman sekarang secara mutawatir. Perihal diturunkan Al-Quran mempunyai
kaitan rapat dengan Lailatul Qadar. Al-Quran
diturunkan kepada Nabi Muhammad secara beransur-ansur dalam tempoh 23 tahun.
Dalam salah
satu ayat yang terdapat di dalam Al-Quran Allah SWT berfirman: "Sesungguhnya
Kamilah yang menurunkan Adz-Dzikr (Al-Qur’an), dan Kamilah yang akan
menjaganya".
(Al-Hijr 15:9)
Lafaz Al-Quran
dari segi bahasa adalah bacaan atau himpunan huruf dan kalimah. Ini berdasarkan
firman Allah:
Sesungguhnya
Kamilah Yang Berkuasa mengumpulkan Al-Quran itu (dalam dadamu), dan menetapkan
bacaannya (pada lidahmu); Oleh itu, apabila Kami telah menyempurnakan bacaannya
(kepadamu, Dengan perantaraan Jibril), maka bacalah menurut bacaannya itu;
(Surah Al-Qiyamah, 75:17-18)
Manakala dari
segi istilah pula, al-Quran ialah kalam Allah yang bermukjizat diturunkan kepada Nabi Muhammad
s.a.w. melalui
perantaraan Malaikat Jibril dalam bahasa
Arab, diriwayatkan secara mutawatir dan membaca setiap hurufnya adalah ibadah, bermula dari
Surah Al-Fatihah dan berakhir dengan Surah An-Naas.
Isi kandungan
Bukti Al-Quran datang dari Allah
Mengenai bukti
bahawa Al-Quran itu datang dari Allah, dapat dilihat dari kenyataan bahawa
Al-Quran adalah sebuah kitab berbahasa Arab yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w.
Dalam menentukan dari mana asal Al-Quran, akan kita dapatkan tiga kemungkinan.
- Pertama, kitab itu merupakan karangan orang Arab.
- Kedua, karangan Muhammad SAW.
- Ketiga, berasal dari Allah SWT saja.
Tidak ada lagi
kemungkinan selain dari yang tiga ini. Sebab Al-Quran adalah khas Arab, baik
dari segi bahasa maupun gayanya.
Kemungkinan
pertama yang mengatakan bahwa Al-Quran adalah karangan orang Arab merupakan
kemungkinan yang tertolak. Dalam hal ini Al-Quran sendiri telah menentang
mereka untuk membuat karya yang serupa. Sebagaimana tertera dalam ayat :
قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ
"Katakanlah: 'Maka datangkanlah sepuluh surat yang (dapat) menyamainya"
"Katakanlah: 'Maka datangkanlah sepuluh surat yang (dapat) menyamainya"
(Surah Hud 13).
Di dalam ayat
lain :
قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ
"Katakanlah:
('Kalau benar apa yang kamu katakan), maka cubalah datangkan sebuah surat yang
menyerupainya"
(Surah Yunus 38).
Orang-orang Arab telah berusaha keras mencubanya, akan tetapi tidak
berhasil. Ini membuktikan bahawa Al-Quran bukan berasal dari perkataan mereka.
Mereka tidak mampu menghasilkan karya yang serupa, ada tentangan dari Al-Quran
dan usaha dari mereka untuk menjawab tentangan itu. Kemungkinan kedua yang
mengatakan bahwa Al-Quran itu karangan Nabi Muhammad
s.a.w., adalah
kemungkinan yang juga tidak dapat diterima oleh akal. Sebab, Nabi Muhammad
s.a.w. adalah orang
Arab juga.
Bagaimanapun cerdiknya, tetaplah ia sebagai seorang manusia yang menjadi
salah satu anggota dari masyarakat atau bangsanya. Selama seluruh bangsa Arab
tidak mampu menghasilkan karya yang serupa, maka masuk akal pula apabila Nabi Muhammad
s.a.w. yang juga
termasuk salah seorang dari bangsa Arab tidak mampu menghasilkan karya yang
serupa. Oleh kerana itu, jelas bahawa Al-Quran itu bukan karangan Nabi Muhammad
s.a.w.. Terlebih lagi
dengan banyaknya hadis shahih yang berasal dari Nabi Muhammad
s.a.w. --yang
sebagian malah diriwayatkan lewat cara yang tawatur, yang kebenarannya tidak
diragukan lagi. Apabila setiap hadis dibandingkan dengan ayat manapun dalam
Al-Quran, maka tidak akan dijumpai adanya kemiripan dari segi gaya bahasanya.
Padahal Nabi Muhammad
s.a.w., disamping
selalu membacakan setiap ayat-ayat yang diterimanya, dalam waktu yang bersamaan
juga mengeluarkan hadis. Namun, ternyata keduanya tetap berbeza dari segi gaya
sasteranya.
Bagaimanapun kerasnya usaha seseorang untuk menciptakan berbagai macam gaya
bahasa dalam pembicaraannya, tetap saja akan terdapat kemiripan antara gaya
yang satu dengan yang lain. Kerana semua itu merupakan bagian dari ciri khasnya
dalam berbicara. Oleh kerana memang tidak ada kemiripan antara gaya bahasa
Al-Quran dengan gaya bahasa hadis, bererti Al-Quran itu bukan perkataan Nabi Muhammad
s.a.w. Sebab, pada
masing-masing keduanya terdapat perbezaan yang tegas dan jelas. Itulah sebabnya
tidak seorang pun dari bangsa Arab, orang-orang yang paling tahu gaya dan
sastera bahasa arab, pernah menuduh bahwa Al-Quran itu perkataan Nabi Muhammad
s.a.w. atau mirip
dengan gaya bicaranya. Satu-satunya tuduhan yang mereka lontarkan adalah bahawa
Al-Quran itu dicipta Nabi Muhammad
s.a.w. dari seorang
pemuda Nasrani yang bernama Jabr. Tuduhan ini pun telah ditolak keras oleh
Allah SWT dalam firman-Nya :
وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّهُمْ يَقُولُونَ إِنَّمَا
يُعَلِّمُهُ بَشَرٌ لِسَانُ الَّذِي يُلْحِدُونَ إِلَيْهِ أَعْجَمِيٌّ وَهَذَا
لِسَانٌ عَرَبِيٌّ مُبِينٌ
"(Dan) Sesungguhnya Kami mengetahui mereka berkata: 'Bahawasanya Al-Quran itu diajarkan oleh seorang manusia kepadanya (Muhammad). Padahal bahasa orang yang mereka tuduhkan (bahwa) Muhammad belajar kepadanya (adalah) bahasa 'ajami (bukan-Arab), sedangkan Al-Quran itu dalam bahasa arab yang jelas"
(Surah An-Nahl 103).
Jika telah
terbukti bahwa Al-Quran itu bukan karangan bangsa Arab, bukan pula karangan Nabi Muhammad
s.a.w., maka
sesungguhnya Al-Quran itu adalah firman Allah, kalamullah, yang menjadi
mukjizat bagi orang yang membawanya.
Nama-nama Al-Quran
- Al-Kitaab (اﻟﻛتاب)bermaksud sebuah kitab berdasarkan firman Allah:
Alif, Laam, Miim. Kitab al-Quran ini, tidak ada sebarang
syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula
menjadi petunjuk bagi orang-orang Yang (hendak) bertaqwa; (surah
al-Baqarah 2:1-2)
- Al-Furqaan (ﺍﻟﻔﺮﻗﺎﻥ) bermaksud pemisah hak dan batil sebagaimana firman Allah:
Maha berkat Tuhan Yang menurunkan al-Furqaan kepada
hambaNya (Muhammad), untuk menjadi peringatan dan amaran bagi seluruh penduduk
alam. (surah
al-Furqaan 25:1)
- Adz-Dzikr (اﻟذﻛﺮ) bermaksud peringatan berdasarkan firman Allah:
Sesungguhnya Kamilah Yang menurunkan al-Quran, dan
Kamilah Yang memelihara dan menjaganya. (surah al-Hijr 15:9)
- At-Tanzil (ﺍﻟﺘﻨﺰﻳﻞ) bermaksud penurunan. Nama ini diambil sempena firman Allah:
Dan Sesungguhnya Al-Quran (yang di antara isinya
kisah-kisah Yang tersebut) adalah diturunkan oleh Allah Tuhan sekalian alam. (surah
asy-Syuara 26:192)
Sifat Al-Quran
- An-Nuur bermaksud cahaya yang menerangi kegelapan. Al-Quran disifatkan sebagai nur (cahaya) kerana ia memberikan cahaya keimanan kepada orang yang berada di dalam kegelapan serta kekufuran. Selain itu, al-Quran juga menjadi cahaya yang menerangi jiwa orang yang selalu membacanya dan menghayati isi kandungannya. Firman Allah:
Wahai sekalian umat manusia! Sesungguhnya telah datang
kepada kamu: Bukti dari Tuhan kamu, dan Kami pula telah menurunkan kepada kamu
(Al-Quran sebagai) Nur (cahaya) Yang menerangi (segala apa jua Yang membawa
kejayaan di dunia ini dan kebahagiaan Yang kekal di akhirat kelak). (surah
an-Nisaa' 4:174)
- Al-Mubiin bermaksud menerangkan sesuatu. Al-Quran disifatkan sebagai penerang kerana ia menghuraikan ajaran Islam kepada seluruh umat. Firman Allah:
Wahai ahli Kitab! Sesungguhnya telah datang kepada kamu
Rasul Kami (Muhammad, s.a.w) Dengan menerangkan kepada kamu banyak dari
(keterangan-keterangan dan hukum-hukum) Yang telah kamu sembunyikan dari Kitab
suci, dan ia memaafkan kamu (dengan tidak mendedahkan) banyak perkara (yang
kamu sembunyikan). Sesungguhnya telah datang kepada kamu cahaya kebenaran (Nabi
Muhammad) dari Allah, dan sebuah Kitab (Al-Quran) Yang jelas nyata
keterangannya. (surah
al-Maa'idah 5:15)
- Al-Huda bermaksud petunjuk. Al-Quran disifatkan sebagai petunjuk kerana ia menunjukkan jalan yang lurus kepada umat manusia. Firman Allah:
Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu
Al-Quran Yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu, dan Yang menjadi
penawar bagi penyakit-penyakit batin Yang ada di Dalam dada kamu, dan juga
menjadi hidayah petunjuk untuk keselamatan, serta membawa rahmat bagi
orang-orang Yang beriman. (surah Yunus 10:57)
- Ar-Rahmah bermaksud kerahmatan. Allah menyifatkan al-Quran sebagai rahmat kerana ia membawa rahmat kepada orang Mukmin yang sentiasa membaca, mempelajari dan mengamalkan isi kandungannya. Firman Allah:
Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu
Al-Quran Yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu, dan Yang menjadi
penawar bagi penyakit-penyakit batin Yang ada di Dalam dada kamu, dan juga
menjadi hidayah petunjuk untuk keselamatan, serta membawa rahmat bagi
orang-orang Yang beriman. (surah Yunus 10:57)
No comments:
Post a Comment