KISAH KETUJUH
BANTAHAN ADAM KEPADA MUSA
Kisah
ini hanya bisa diketahui melalui wahyu, kerana ia berbicara tentang pertemuan
yang tidak disaksikan oleh manusia. Pertemuan Adam dengan Musa. Pertemuan ini
terwujud atas dasar permintaan dari Musa. Kita tidak tahu bagaimana hal ini
terwujud, akan tetapi kita yakin bahawa ia terjadi kerana berita Rasulullah
s.a.w. pastilah benar. Pertemuan seperti ini terjadi pada Rasulullah s.a.w.
manakala beliau bertemu dengan para Nabi dan Rasul di malam Isra' dan beliau
solat berjamaah dengan mereka sebagai imam di masjid Al-Aqsa.
Pada
saat Mi’raj ke langit beliau berbincang dengan sebahagian dari mereka. Tujuan
Musa dengan pertemuan itu adalah untuk berbincang-bincang langsung dengan Adam
dan menyalahkannya kerana Adam telah mengeluarkan dirinya dan anak cucunya dari
syurga lantaran dosa yang dilakukannya. Akan tetapi pada saat itu Adam
mengemukakan alasan yang membuat Musa terdiam. Rasulullah s.a.w. mengakui
bahawa Adam telah mengalahkan hujjah Musa a.s..
NASH HADIS
Bukhari
dan Muslim meriwayatkan dalam Shahih keduanya dari Abu Hurairah berkata bahawa
Rasulullah s.a.w. bersabda, "Adam dan Musa berdebat di sisi Tuhan
keduanya. Maka Adam mengalahkan hujjah Musa." Musa berkata, ’Kamu adalah
Adam yang diciptakan oleh Allah dengan tangan-Nya. Dia meniupkan ruh-Nya padamu,
Dia memerintahkan Malaikat sujud kepadamu, dan Dia mengizinkanmu tinggal di
syurga-Nya. Kemudian gara-gara kesalahanmu, kamu menjadikan manusia diturunkan
ke bumi.’
Adam
menjawab, Kamu adalah Musa yang dipilih oleh Allah dengan risalah dan
Kalam-Nya. Dia memberimu Lauh [kepingan kayu atau batu; pent] yang berisi
penjelasan tentang segala sesuatu. Dia telah mendekatkanmu kepada-Nya sewaktu
kamu bermunajat kepada-Nya. Berapa lama kamu mendapatkan Allah telah menulis
Taurat sebelum aku diciptakan?’ Musa menjawab, ’Empat puluh tahun.’ Adam bertanya, ’Apakah di sana tertulis, ' Dan
durhakalah Adam kepada Allah dan sesatlah dia.’ (QS. Thaha: 121)?’
Musa
menjawab, ’Ya.’ Adam berkata, ’Apakah kamu menyalahkanku hanya kerana aku
melakukan sesuatu yang telah ditulis oleh Allah atasku empat puluh tahun
sebelum Dia mmenciptakanku?’
Rasulullah
s.a.w. bersabda, "Adam mengatasi hujjah Musa." Riwayat di atas adalah
riwayat Muslim. Dalam riwayat Bukhari, "Adam dan Musa saling beradu
argumen. Musa berkata kepada Adam, 'Kamu Adam yang dikeluarkan dari syurga
kerana kesalahanmu.’ Adam menjawab, ’Kamu Musa yang telah dipilih oleh Allah
dengan risalah dan Kalam-Nya, kemudian kamu menyalahkanku hanya kerana aku
melakukan sesuatu yang telah ditakdirkan atasku sebelum aku diciptakan.’
Rasulullah
s.a.w. bersabda, "Maka Adam mengalahkan dalil Musa." Ini diucapkan
oleh Rasulullah s.a.w. sebanyak dua kali. Dalam riwayat Bukhari juga,
"Adam dan Musa saling berdebat. Musa berkata, ’Ya Adam, kamu sebagai bapak
kami telah mengecewakan kami. Kamu membuat kami dikeluarkan dari syurga.’ Adam
menjawab, ’Ya Musa, Allah telah mengangkatmu dengan Kalam-Nya dan Dia menulis
untukmu dengan tangan-Nya, apakah kamu menyalahkanku hanya kerana perkara yang
aku lakukan yang telah ditakdirkan oleh Allah atasku empat puluh tahun sebelum
Dia menciptakanku?’ Rasulullah s.a.w. bersabda, "Maka Adam mengatasi
Musa." Tiga kali.
Oleh
kerana itu, ketika Musa bertemu dengan bapaknya, Adam, dia mencelanya atas
perbuatannya yang membuat dirinya dan anak cucunya keluar dari syurga. Dalam
perbincangan tersebut Musa mengingatkan Adam akan kemuliaan yang diberikan oleh
Allah kepadanya, di mana Allah menciptakannya dengan tangan-Nya, sementara
makhluk yang lain diciptakan dengan kata "Kun". Allah meniupkan
ruh-Nya padanya, menyuruh para Malaikat bersujud kepadanya, mengizinkannya
tinggal di syurga; dan barangsiapa diberi kemuliaan itu oleh Allah, maka tidak
sepantasnya ia tidak mendurhakai-Nya sehingga tidak menurunkan dirinya dan anak
cucunya dari syurga.
Adam
merespon celaan Musa dengan celaan juga. Adam membantah ucapan Musa. Dia
mengingkari Musa, bagaimana sikap menyalahkan ini bisa keluar dari orang
seperti Musa. Adam menyebutkan keutamaan Musa yang diberikan Allah kepadanya.
Adam berkata kepada Musa, "Kamu Musa yang telah diangkat oleh Allah dengan
risalah dan Kalam-Nya. Dia memberimu Lauh yang berisi penjelasan tentang segala
sesuatu. Dia mendekatkanmu kepada-Nya ketika kamu bermunajat. Berapa lama kamu
mendapati Allah menulis Taurat sebelum aku diciptakan?" Musa menjawab,
"Empat puluh tahun."
Adam
bertanya, "Apakah kamu mendapati,
'Dan Adam durhaka kepada Tuhannya, maka dia sesat (QS. Thaha: 121). "
Musa menjawab, "Ya." Adam berkata, "Apakah kamu menyalahkanku
kerana satu perbuatan yang aku lakukan yang telah ditakdirkan oleh Allah atasku
empat puluh tahun sebelum aku diciptakan?"
Rasulullah
s.a.w. telah menyatakan bahawa Adam mengatasiucapan Musa. Mungkin ada yang
bertanya, "Bagaimana bisai tu? Bagaimana Adam unggul dalam
argumennya?" Jawabannya adalah bahawa Musa menyalahkan Adam kerana Adam
telah mengeluarkan dirinya dan anak cucunya dari syurga. Maka Adam menjawabnya,
"Saya tidak mengeluarkan kalian dari syurga, akan tetapi Allahlah yang
menjadikan keluarnya diriku sebagai kerana aku memakan pohon." Maka pengeluaran
Adam bukan sesuatu yang lazim jika ia tidak diinginkan oleh Allah Tabaraka wa
Taala, kerana mungkin saja Allah mengampuninya tanpa mengeluarkannya dari
syurga dan mungkin juga Allah menghukum Adam dengan hukuman lain, bukan dengan
mengeluarkannya dari syurga, akan tetapi hikmah-Nya menuntut mengeluarkan Adam
dari syurga kerana kebaikan yang banyak dan besar yang diketahui oleh-Nya. Oleh
kerana itu, Adam mencela Musa atas celaannya kepadanya kerana satu perkara yang
telah dikehendaki dan ditakdirkan oleh Allah dan hal itu sendiri bukan sesuatu
yang lazim dari perbuatan Adam. Hadis ini membantah para pendusta takdir,
kerana hadis ini menetapkan takdir terdahulu dan dalil-dalil yang menetapkan
takdir adalah dalil-dalil yang ketetapannya pasti dan dalalah-nya juga pasti,
maka tidak ada peluang untuk mendustakan dan mengingkari takdir. Barangsiapa
mendustakannya, maka dia tidak mengerti permasalahan yang sebenarnya.
Hadis
ini dicatut oleh kelompok Jabariiyah di mana–kata mereka– hamba adalah orang
yang terpaksa dalam perbuatannya. Padahal, hadis ini tidak menunjukkan itu.
Adam tidak membantah Musa dengan cara ini. Dan masalahnya adalah seperti yang
telah aku jelaskan dan aku tetapkan.Wallahu a'lam.
PELAJARAN-PELAJARAN
DAN FAEDAH-FAEDAH HADIS
1.
Dialog antara orang-orang yang soleh
dalam masalah yang musykil, seperti Adam yang berdialog dengan Musa. Dan
diwajibkan atas peserta dialog untuk tunduk kepada kebenaran jika ia telah
jelas setelah sebelumnya samar, seperti Musa yang tunduk pada hujjah Adam.
2.
Kewajiban beriman kepada perkara
ghaib yang benar. Allah telah memuji orang-orang mukmin bahawa mereka beriman
kepada yang ghaib. Di antara perkara ghaib yang diberitakan oleh Rasulullah
s.a.w. adalah percakapan yang terjadi antara Adam dan Musa. Adapun perkara ghaib
yang dituntutan oleh sebahagian orang tanpa berpijak pada dalil yang benar,
maka hal itu termasuk berkata atas nama Allah tanpa ilmu.
3.
Pelaku dialog hendaknya mengenal
kelebihan lawan dialognya. Adam dan Musa masing-masing menyebutkan keunggulan
lawannya dan kelebihan yang diberikan oleh Allah kepadanya.
4.
Hadis ini menetapkan takdir yang
mendahului. Banyak sekali dalil-dalil dalam hal ini. Hadis ini membantah
Qadariyah, kelompok yang menafikan takdir yang mendahului, termasuk kelompok
Mu'tazilah.
5.
Keterangan tentang keutamaan khusus
yang dimiliki oleh Adam. Allah menciptakannya dengan tangan-Nya, memerintahkan
para Malaikat untuk sujud kepadanya, mengizinkannya tinggal di syurga-Nya.
Sementara keistimewaan Musa bahawa Allah mengangkatnya dengan risalah dan
Kalam-Nya. Dia memberinya Lauh yang mengandung penjelasan tentang segala
sesuatu, dan Dia mendekatkannya ketika dia bermunajat kepada-Nya. Keistimewaan-keistimewaan
ini dimiliki oleh keduanya. Sebahagian telah disebutkan secara nyata di dalam
Al-Qur'an dan sebahagian lain ditunjukkan oleh hadis-hadis lain selain hadis
ini.
6.
Penetapan sifat tangan bagi Allah.
Sifat ini tidak boleh dinafikan dan tidak boleh didustakan, sebagaimana tidak
boleh menyamakan tangan Allah dengan tangan para makhluk, berpijak pada firman
Allah, " Tidak sesuatu pun yang
serupa dengan-Nya. Dan Dialah yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat."
(QS. Asy-Syura: 11)
7.
Keterangan tentang sebahagian ilmu di
dalam Taurat yang diturunkan oleh Allah kepada Musa. Rasulullah s.a.w.
menyatakan bahawa dalam Taurat terdapat, "Dan Adam durhaka kepada
Tuhannya, maka dia pun sesat." Ayat ini terdapat di Al-Qur'an sebagaimana
di dalam Taurat yang Allah turunkan. Tetapi dalam Taurat sekarang, hal itu
sudah tidak ada.
8.
Hadis ini mengandung hakikat ilmiah
yang ghaib, bahawa Allah menulis Taurat empat puluh tahun sebelum diciptakan.
9.
Hadis ini menetapkan bahawa Allah
menulis Taurat dengan tangan-Nya. Ini termasuk keistimewaan Taurat sebagai
keutamaan Musa.
No comments:
Post a Comment