KISAH KESEBELAS
KISAH WANITA TUA BANI ISRAIL
Inilah
kisah seorang wanita tua dari Bani Israil yang mendapatkan peluang emas. Dia
memanfaatkannya bukan untuk mendapatkan harta dan benda dunia., tetapi untuk
meraih darjat tinggi di syurga yang penuh dengan kenikmatan. Musa meminta
kepadanya supaya menunjukkan kubur Yusuf untuk membawa jasadnya pada waktu dia
keluar dari Mesir bersama Bani Israil. Nenek ini menolak, kecuali dengan syarat
bahawa dia harus menyertai Musa pada hari Kiamat di syurga. Maka Allah
memberikan apa yang dimintanya. Seperti inilah cita-cita-cita-cita tinggi, jiwa
yang berhasrat meraih darjat-darjat tinggi. Beberapa sahabat bercita-cita
tinggiuntuk meraih darjat tinggi seperti ini, dan di antara mereka adalah
Ukasyah bin Mihshan. Dia memohon kepada Rasulullah agar termasuk dalam tujuh
puluh ribu golongan manusia terpilih yang masuk syurga (tanpa hisab). Wajah
mereka seperti wajah rembulan di malam purnama. Mereka tidak kencing, tidak
buang air besar, tidak meludah. Lalu Rasulullah menyampaikan kepada Ukasyah
bahawa dia adalah satu dari mereka. Termasuk juga Abu Bakar yang bercita-cita
tinggi dipanggil dari segala pintu syurga. Termasuk pula sahabat yang memohon
kepada Rasulullah agar bisa menemaninya di syurga, lalu beliau bersabda
kepadanya, "Bantulah aku atas dirimu dengan memperbanyak sujud."
NASH HADIS
Hakim
meriwayatkan dalam Mustadrak dari Abu Musa bahawa Rasulullah s.a.w. Singgah
kepada seorang Badwi. Beliau dimuliakan, maka beliau bersabda kepadanya,
"Wahai Badwi, katakan keperluanmu." Dia menjawab, "Ya
Rasulullah, seekor unta betina dengan pelananya dan domba betina yang diperah
oleh keluargaku." Ini diucapkannya dua kali. Rasulullah berkata kepadanya,
"Mengapa kamu tidak seperti nenek tua Bani Israil?" Para sahabat
bertanya, "Ya Rasulullah, siapa nenek tua Bani Israil itu?"
Rasulullah menjawab, "Sesungguhnya Musa hendak berjalan membawa Bani
Israil, tetapi dia tersesat di jalan. Maka para ulama Bani Israil berkata
kepadanya, 'Kami katakan kepadamu bahawa Yusuf mengambil janji-janji Allah atas
kami, agar kami tidak pergi dari Mesir sehingga kami memindahkan
tulang-tulangnya bersama kami." Musa bertanya, "Siapa di antara
kalian yang mengetahui kubur Yusuf?" Mereka menjawab, "Yang tahu di
mana kuburan Yusuf hanyalah seorang wanita tua Bani Israil." Musa
memintanya agar dihadirkan. Musa berkata kepadanya, "Tunjukkan kepadaku di
mana kubur Yusuf." Wanita itu menjawab, "Aku tidak mau hingga aku
menemanimu di syurga." Rasulullah Musa tidak menyukai permintaannya, maka
dikatakan kepadanya, "Kabulkan permintaannya." Musa pun memberikan
apa yang diminta. Lalu wanita itu mendatangi sebuah danau dan berkata,
"Kuraslah airnya." Ketika air telah surut, wanita itu berkata,
"Galilah di sini." Begitu mereka menggali, mereka menemukan
tulang-tulang Yusuf. Begitu ia diangkat dari tanah, jalanan langsung terlihat
nyata seperti cahaya pada siang hari."
PENJELASAN
HADIS
Yang
memicu Rasulullah untuk menyampaikan kisah tentang wanita tua Bani Israil
seperti dalam hadis di atas adalah bahawa seorang Badwi ditamui oleh
Rasulullah, maka dia menghormati dan memuliakannya. Lalu Rasulullah memintanya
untuk datang kepadanya agar bisa membalas kebaikan dengan kebaikan. Ketika
Badwi itu datang, Rasulullah menanyakan hajatnya. Dia pun meminta sedikit harta
benda dunia, berupa seekor unta betina dengan pelananya sebagai tunggangan dan
domba betina yang bisa diandalkan susunya. Rasulullah merasa permintaan dan
hajat si Badwi tersebut remeh, maka beliau menyampaikan hadis tentang wanita tua
Bani Israil yang mengutarakan satu permintaan besar kepada Musa manakala
kesempatan itu terbuka. Dia tidak mau memenuhi permintaan Musa sebelum Musa
menyanggupi permintaannya, iaitu menyertainya di syurga.
Wanita tua
ini tidak menuntut emas dan perak dari Rasulnya, dan tidak meminta unta atau
sapi atau kambing. Seandainya si Badwi itu meminta kepada Rasulullah seperti
permintaan wanita ini manakala Rasulullah membuka peluang meminta untuknya,
nescaya dia sangatlah beruntung. Doa Rasulullah mustajab. Sekiranya dia meminta
doa kepadanya untuk kebaikan Akhirat, nescaya dia akan meraih banyak kebaikan.
Rasulullah memberitakan bahawa sebab persyaratan yang diminta oleh wanita tua
ini kepada Musa untuk bisa menemaninya di syurga adalah kerana dia mengetahui satu
ilmu yang tidak diketahui oleh siapa pun dari Bani Israil. Dia mengetahui
tempat kubur Yusuf a.s..
Dan
Yusuf telah mengambil janji kepada orang-orang yang ada di sekelilingnya dari
kalangan Bani Israil agar membawa tulangnya bersama mereka manakala mereka
keluar dari bumi Mesir ke tanah suci. Ketika Allah mengizinkan Musa dan kaumnya
agar keluar, mereka tersesat. Musa terheran-heran kerananya. Dia meyakini
bahawa pasti ada rahsia dalam urusan ini. Diabertanya kepada orang-orang yang
bersamanya tentang apa yang terjadi. Maka ulama Bani Israil menyampaikan janji
yang diambil oleh Yusuf kepada bapak mereka.
Pada
saat itu Musa bertanya tentang kubur Yusuf agar bisa melaksanakan
permintaannya, tetapi tidak seorang pun mengetahui kuburnya kecuali seorang wanita
tua Bani Israil. Musa meminta kepadanya untuk menunjukkan kubur Yusuf. Wanita
tua ini menolak kecuali jika Musa mengabulkan permintaannya, dan ketika Musa
menanyakan apa keinginannya, ternyata dia menuntut perkara besar. Dia ingin
bersama Musa di syurga.
Musa
tidak ingin mengabulkan permintaannya. Mungkin kerana dia melihat permintaannya
berlebih-lebihan, apa yang dilakukannya tidak sepadan dengan darjat yang
diminta, atau bisa jadi kerana Musa tidak boleh mengabulkan permintaan atas
sesuatu yang bukan wewenangnya. Maka Allah mewahyukan kepadanya supaya
mengabulkan tuntutannya. Dan barangsiapa meminta kepada Allah atas
perkara-perkara yang tinggi, nescaya Allah mengabulkan permintaannya, walaupun
dia tidak mencapai darjat orang-orang yang berhak meraih darjat tersebut. Orang
yang mencari Syahadah dengan benar, nescaya Allah menyampaikannya darjat
orang-orang yang mati syahid, walaupun dia mati di atas tempat tidurnya. Orang
yang meminta darjat ulama atau orang-orang yang dermawan, nescaya Allah menyampaikannya
pada darjat mereka, walaupun tidak beramal seperti amal mereka.
Rasulullah
menyampaikan kepada kita bahawa, setelah wanita tua ini meraih apa yang
diinginkannya, dia mengantarkan Musa dan orang-orangnya ke sebuah danau. Dia
meminta agar air danau itu dikuras, lalu mereka pun berhasil mengangkat jasad
Yusuf dari tempat tersebut. Manakala mereka mengangkat jasad Yusuf dan
membawanya berjalan, jalanan pun menjadi terang bagi mereka seterang siang
hari.
VERSI TAURAT
Kisah
wanita tua Bani Israil ini tidak terdapat dalam Taurat. Telah disebutkan dalam
Safar Takwin, Ishah 50 poin 25, Yusuf meminta janji kepada Bani Israil agar
membawa tulang-tulangnya bersama mereka ketika mereka keluar dari kota Mesir.
Nashnya adalah, "Dia meminta sumpah Bani Israil dan berkata, 'Allah akan
membuat kalian hilang lalu kalian mengangkat tulangku dari sini." Dan
dalam Safar Khuruj, Ishah 13 poin 19 terdapat pemberitaan tentang pengambilan
tulang-tulangnya oleh Musa pada waktu dia keluar dari Mesir.
Dalam
poin itu tertulis, "Dan Musa membawa tulang Yusuf bersamanya kerana dia
telah mengambil janji Bani Israil dengan berkata, 'Sesungguhnya Allah akan
membuat kalian hilang lalu kalian membawa tulang-tulangku dari sini bersama
kalian." Taurat telah menyebutkan tersesatnya Bani Israil sewaktu mereka
keluar dari Mesir. Hanya saja ia tidak menyatakan kalau hal itu disebabkan oleh
tidak diambilnya tulang-tulang Yusuf oleh Bani Israil sebagaimana dijelaskan
oleh hadis. Ia justru menyatakan bahawa penyebabnya adalah ketakutan terhadap kembalinya
Bani Israil ke bumi Mesir jika terjadi perang dengan tentara Fir'aun (Lihat
Safar Khuruj, Ishah 13 poin 17)
Adapun
terangnya jalanan bagi mereka, hal itu terjadi sebelum mereka membawa
tulang-tulang Yusuf sebagaimana dipahami dari Taurat. Padahal, yang benar
adalah seperti dinyatakan oleh hadis, bahawa terbentangnya jalanan terjadi
begitu mereka membawa tulang-tulangnya, sehingga mereka bisa melihat jalan
mereka dan bisa menelusuri jalan yang benar dalam perjalanan mereka.
PELAJARAN-PELAJARAN
DAN FAEDAH-FAEDAH HADIS
1.
Dorongan Rasulullah kepada para
sahabat dan umatnya agar mencari darjat-darjat yang tinggi, sebagaimana
dilakukan oleh wanita tua tersebut ketika dia meminta kepada Musa. Dalam hadis
shahih dari Rasulullah, bahawa beliau meminta sahabatnya agar memohon Firdaus
kepada Allah yang merupakan tengah-tengah syurga dan puncak syurga dan atapnya
adalah Arasy Allah.
2.
Pemberitaan Rasulullah tentang
sebahagian kejadian-kejadian secara terperinci yang terjadi pada ahli kitab dan
tidak diketahui oleh mereka. Di antaranya adalah kisah wanita tua ini.
3.
Hadis membenarkan sebahagian kejadian
dan peristiwa yang disebutkan oleh Taurat.
4.
Adanya wanita-wanita yang baik,
pemilik semangat yang tinggi di kalangan Bani Israil.
5.
Berita tentang pengambilan janji oleh
Yusuf atas Bani Israil agar memindahkan tulang-tulangnya ke tanah suci, dan
berita tentang pemindahan yang dilakukan oleh Bani Israil, akan tetapi kita
tidak mengetahui tempat dia dikubur.
6.
Para Nabi dan Rasul dibolehkan mengambil
janji kepada para pengikutnya dan para kerabatnya agar melakukan apa yang baik
bagi mereka.
7.
Perjanjian yang telah disepakati atas
generasi umat pertama berlaku lazim bagi yang datang sesudah mereka. Perjanjian
yang diambil oleh Yusuf atas orang-orang yang bersamanya mengikat orang-orang
yang datang sesudah itu. Begitu pula janji-janji Bani Israil yang diambil atas
generasi pertama mereka dari Allah atau dari Rasul-Rasul mereka adalah lazim
atas mereka. Begitu pun janji-janji yang diambil atas Rasulullah s.a.w. dan
sahabat-sahabatnya.
8.
Para hamba bisa tidak mendapatkan
taufik jika mereka tidak menunaikan keinginan dan syariat Allah, sebagaimana
Bani Israil yang tersesat manakala mereka meninggalkan tulang-tulang Yusuf pada
saat mereka keluar.
9.
Hadis ini tidak bertentangan dengan
hadis lain yang shahih, di mana Rasulullah memberitakan bahawa Allah
mengharamkan bumi untuk memakan jasad para Nabi. kerana yang dimaksud dengan
tulang-tulang Yusuf adalah jasadnya, bukan kerana jasadnya habis dan yang
tertinggal hanyalah tulang-tulangnya.
10.
Kurangnya perhatian Bani Israil sejak
pertama kali terhadap penghormatan kepada kubur-kubur para Nabi. Buktinya,
mereka tidak mengetahui – padahal Musa berada bersama mereka – tempat kubur
Nabi Yusuf.
No comments:
Post a Comment