HUKUM MEMBACA SURAH AL-FATIHAH BAGI
MAKMUM
Bacaan
surah al-Fatihah adalah salah satu daripada rukun solat. Jika bacaan surah
al-Fatihah dalam solat ini ditinggalkan dan tidak kembali semula untuk
membacanya maka tidaklah sah solat seseorang itu. Namun dalam perkara
ini,mungkin ada yang beranggapan bahawa makmum yang tertinggal bacaan surah
al-Fatihah dalam solat berjemaah tidak membatalkan solat. Ini kerana pada
anggapan mereka bacaan surah al-Fatihah yang tertinggal itu ditanggung oleh
bacaan imam sedangkan makmum tersebut wajib membaca surah al-Fatihah itu. Jika
anggapannya bacaan surah al-Fatihah ditanggung oleh imam ini berlaku kepada
makmum yang wajib membaca surah al-Fatihah sehingga meninggalkan bacaan surah
al-Fatihah itu untuk mengikut perbuatan imam, maka bukan sahaja anggapan itu
salah malah membuatkan solatnya itu tidak sah kerana dia meninggalkan rukun solat
iaitu membaca surah al-Fatihah.
Dalam
menentukan kedudukan hukum bacaan surah al-Fatihah bagi makmum yang solat
berjemaah itu adalah dilihat kepada bagaimana keadaan makmum itu. Ini amat
penting diketahui untuk memastikan sama ada makmum perlu membaca surah
al-Fatihah atau menyempurnakan bacaan surah al-Fatihah ataupun tidak. Keadaan
makmum dalam solat berjemaah terbahagi kepada dua, iaitu makmum muafiq dan
makmum masbuq. Makmum muafiq itu ialah makmum yang sempat bersama imam masa
yang cukup untuk membaca surah al-Fatihah dengan kadar bacaan yang sederhana.
Sementara makmum masbuq itu pula ialah makmum yang tidak sempat bersama imam
masa yang cukup untuk membaca surah al-Fatihah dengan kadar bacaan yang
sederhana.
Membaca
surah al-Fatihah bagi kedua-dua keadaan makmum ini mempunyai hukum yang berbeza
mengikut keadaan masing-masing. Ada yang wajib menyempurnakan bacaan surah
al-Fatihah walaupun makmum itu tertinggal oleh imam dan ada juga yang tidak
diwajibkan membaca surah al-Fatihah dan terus mengikut pergerakan imam.
Bacaan
Surah Al-Fatihah Bagi Makmum Muafiq
Makmum
muafiq wajib menyempurnakan bacaan surah al-Fatihah walaupun dia tertinggal
oleh imam sama ada disebabkan keuzuran ataupun tidak. Untuk jelasnya dihuraikan
seperti berikut:
· Makmum
muafiq tertinggal oleh imam bukan kerana keuzuran.
Jika makmum muafiq yang tertinggal oleh
imam bukan kerana keuzuran seperti makmum sengaja melambat-lambatkan bacaan
surah al-Fatihah maka wajib dia menyempurnakan bacaan surah al-Fatihah asalkan
dia tidak tertinggal oleh imam dua rukun fi‘li, sama ada rukun fi‘li yang
panjang (Rukun fi‘li yang panjang itu
ialah berdiri (qiyam), ruku‘, sujud dan duduk tasyahhud akhir) atau rukun fi‘li
yang pendek (Rukun fi‘liyang pendek ialah i‘tidal dan duduk antara dua sujud).
Jika makmum tertinggal oleh imam dua
rukun fi‘li dengan sengaja maka batallah solat makmum itu. Sebagai contoh
makmum lambat pada satu rukun fi‘li yang panjang dan satu rukun fi‘li yang
pendek: Makmum masih berdiri membaca surah al-Fatihah sedang imam sudah mula
melakukan sujud pertama. Maka dalam hal ini makmum tertinggal mengikut imam
pada ruku‘ dan i‘tidal.
· Makmum
muafiq yang tertinggal oleh imam disebabkan keuzuran
Jika makmum muafiq yang tertinggal oleh
imam disebabkan keuzuran seperti lambat membaca surah al-Fatihah kerana kurang
lancar, atau imam terlalu cepat membacanya, maka dia hendaklah menyempurnakan
juga bacaan surah al-Fatihah asalkan dia tidak tertinggal oleh imam tiga rukun
fi‘li yang panjang.
Jika makmum muafiq itu terlambat
mengikut imam sehingga tiga rukun fi‘li yang panjang maka hendaklah dia terus
mengikut perbuatan solat imam dan setelah imam selesai memberi salam hendaklah
dia berdiri lagi bagi mengganti rakaat yang dia terlambat itu. Sebagai contoh
makmum masih berdiri pada rakaat pertama membaca surah al-Fatihah kerana
bacaannya kurang lancar sedang imam sudah mula berdiri pada rakaat kedua,
makmum terlambat pada rukun yang panjang iaitu ruku‘, sujud pertama dan sujud
kedua.
Maka
dalam hal ini, tidaklah perlu makmum menyempurnakan bacaan surah al-Fatihah dan
rukun yang tertinggal itu bahkan hendaklah dia terus mengikut imam yang sedang
berdiri pada rakaat kedua. Setelah imam selesai memberi salam, makmum hendaklah
bangkit semula bagi menggantikan rakaat yang dia terlambat itu.
Bacaan
Surah Al-Fatihah Bagi Makmum Masbuq
Makmum
masbuq dikira menyempati rakaat imam apabila makmum tersebut sempat melakukan
ruku‘ serta thuma’ninah bersama imam. Jika makmum masbuq tidak sempat ruku‘ serta
thuma’ninah bersama imam, maka dia tidak dikira menyempati rakaat imam dan hendaklah
makmum itu berdiri untuk mengganti rakaat yang tidak dikira itu setelah imam
memberi salam.
Dalam
perkara ini adakah makmum masbuq tersebut perlu menyempurnakan bacaan surah
al-Fatihah ataupun tidak. Oleh itu dihuraikan beberapa keadaan makmum masbuq seperti
berikut:
1. Makmum masbuq baru memulakan solat sedang
imam hampir melakukan ruku‘.
Dalam keadaan ini, makmum tersebut
disunatkan tidak membaca perkara-perkara sunat selepas takbiratulihram iaitu
doa al-iftitah dan at-ta‘awwudz bahkan dia terus sahaja membaca surah
al-Fatihah selepas takbiratulihram melainkan
jika dia menyangka dapat menyempati imam
apabila dia membaca perkara sunat itu. Jika imam itu mula melakukan ruku‘, maka
hendaklah makmum masbuq itu memutuskan bacaan surah al-Fatihah dan terus
mengikut imam melakukan ruku‘, Adapun jika makmum itu meneruskan juga bacaan
surah al-Fatihah sehingga imam mula bangkit melakukan i‘tidal maka tidaklah
dikira dia menyempati rakaat imam malah menjadi batal solatnya jika imam mula
melakukan sujud kerana terlambat mengikut imam pada dua rukun fi‘li. Jika
makmum masbuq itu tidak sempat membaca surah al-Fatihah kerana membaca doa
al-iftitah atau at-ta‘awwudz selepas takbiratulihram sedang imam mula melakukan
ruku‘ maka hendaklah dia membaca surah al-Fatihah sekadar banyak huruf doa
al-iftitah atau at-ta‘awwudz yang telah dibacanya. Setelah dia membaca kadar
surah al-Fatihah yang wajib itu baharulah dia melakukan ruku‘ bersama imam. Jika
makmum tersebut tidak membaca surah al-Fatihah sekadar banyak huruf doa
al-iftitah atau atta‘awwudz yang telah dibacanya dan dia terus sahaja melakukan
ruku‘ bersama imam, maka tidaklah sah solat makmum itu kerana tertinggal kadar
bacaan surah al-Fatihah yang wajib.
2. Imam mula melakukan ruku‘ sedangkan
makmum baru hendak memulakan solat
Dalam keadaan ini, makmum hendaklah
mengangkat takbiratulihram tanpa membaca surah al-Fatihah. Kemudian bertakbir
sekali lagi untuk melakukan ruku‘ bersama imam. Jika makmum tersebut sempat
melakukan ruku‘ dan thuma’ninah bersama imam maka dikiralah dia menyempati rakaat
imam. Jika dia tidak sempat melakukan ruku‘ dan thuma’ninah bersama imam maka
dia tidak dikira menyempati rakaat imam dan hendaklah dia berdiri selepas imam member
salam untuk mengganti rakaat yang tidak dikira itu
.
3. Imam melakukan sujud sedang makmum baru
memulakan solat
Dalam hal ini, makmum hendaklah
mengangkat takbiratulihram tanpa membaca surah al-Fatihah. Kemudian bertakbir
sekali lagi untuk melakukan sujud bersama imam. Oleh kerana makmum tersebut
tidak dikira menyempati rakaat imam maka hendaklah dia berdiri selepas imam
memberi salam untuk mengganti rakaat yang tidak dikira itu.
Demikianlah
beberapa persoalan mengenai kewajipan makmum membaca surah al-Fatihah. Perkara
ini amat penting diketahui supaya tidak berlaku kesalahan dalam ibadat solat
yang kadang-kadang dianggap selama ini betul tetapi salah dan boleh menyebabkan
solat tidak sah atau menjadi batal.
No comments:
Post a Comment