MELENGAH-LENGAHKAN IBADAT HAJI SETELAH
MAMPU DAN BERKUASA
Ibadat
haji merupakan salah satu dari pada rukun Islam yang lima. Ia hanya wajib
dikerjakan sekali seumur hidup kecuali jika dinazarkan atau kerana qadha. Pelaksanaan
ibadat haji merupakan pelengkap dan penyempura Islam seorang hamba kerana ia
merupakan rukun yang terakhir dalam rukun Islam. Ibadat haji juga adalah rukun
yang paling terakhir sekali dapat dilaksanakan oleh seorang muslim kerana untuk
menunaikannya bukan sahaja memerlukan pengorbanan masa dan tenaga seperti mana
rukun-rukun Islam yang lain, bahkan ia juga menuntut pengorbanan harta yang
tidak sedikit jumlahnya selain memerlukan berbagai persiapan serta perancangan.
Ibadat haji wajib ditunaikan oleh seorang Islam yang mukallaf, merdeka dan
berkeupayaan (istitha‘ah). Firman Allah S.W.T. :
Tafsirnya: “Dan Allah mewajibkan ke atas manusia mengerjakan ibadat haji ke Baitullah,
iaitu bagi sesiapa yang mampu dan berkuasa sampai kepadanya.” (Surah Ali ‘Imran:
97)
Adapun
tafsiran ayat di atas “sesiapa yang mampu dan berkuasa sampai kepadanya” bermaksud
mempunyai bekalan dan kenderaan untuk pergi ke Makkah al-Mukarramah. Menurut
ulama asy-Syafi‘eyyah, seorang itu tidak dikategorikan sebagai mampu atau
berkuasa mengerjakan ibadat haji dengan dirinya sendiri kecuali jika dia
memenuhi kriteria atau syarat berikut:
1.
Mempunyai perbelanjaan yang
mencukupi untuk dirinya semasa dalam perjalanan pergi dan balik serta semasa
melaksanakan fardhu haji dan juga sara hidup bagi orang yang wajib ditanggungnya
sepanjang pemergiannya mengerjakan ibadat haji. Begitu juga, hendaklah ada
lebihan untuk membayar hutangnya kepada seseorang sama ada hutang itu perlu
dibayar dengan segera ataupun bertangguh. Demikian juga hutangnya kepada Allah S.W.T.
seperti nazar dan kaffarah. Jadi jika seseorang itu tidak mempunyai bekalan
yang mencukupi untuk dirinya atau orang yang ditinggalkannya semasa pergi dan
balik haji dan tidak ada lebihan untuk membayar hutang, maka tidak diwajibkan
ke atasnya ibadat haji.
2.
Ada kenderaan seperti kapal
terbang, kapal laut, bas dan seumpamanya, sama ada kenderaan itu miliknya
sendiri atau dia mampu menyewanya. Syarat ada kenderaan bagi yang hendak
mengerjakan haji ini hanya dikenakan kepada orang yang jauh tempat tinggalnya
daripada Makkah dalam kadar jarak dua marhalah ataupun lebih, iaitu kadar yang
membolehkan diqashar solat. Dari itu, orang yang tidak mempunyai bekalan dan
kenderaan tidak wajib ke atasnya mengerjakan haji. Bahkan tidak wajib ke atas
seseorang itu mencari bekalan dan kenderaan untuk pergi haji dengan cara
meminta-minta kepada orang lain atau dengan cara berhutang.
Adapun rumah kediaman, pakaian serta apa
saja yang dalam lingkungan makna keperluan yang sangat dihajati (dharuri),
tidak wajib dijual demi mencukupkan bekalan dan kenderaan untuk mengerjakan
ibadat haji. Ini kerana Islam tidak membebankan umatnya untuk menunaikan ibadat
haji jika belum berkemampuan dan cukup syarat-syaratnya. Namun jika harta
tersebut dijual sebahagiannya untuk perbelanjaan haji dan sebahagian lagi masih
dapat memenuhi keperluannya (dharuri), maka wajib ke atasnya ibadat haji.
Bagi seseorang yang berhajat untuk
berkahwin kerana takut berlakunya zina, maka utamakanlah kahwin itu daripada
ibadat haji. Namun jika hajatnya untuk berkahwin itu bukan kerana takut
berlakunya zina, maka afdhal didahulukan ibadat haji daripada kahwin.
3.
Selamat dalam pelayaran daripada
bahaya sama ada ke atas diri atau anggota tubuh badannya ataupun diri atau
anggota tubuh badan orang yang bersama-samanya. Demikian juga hendaklah selamat
harta dan barangnya daripada bahaya. Maka dari itu, jika tidak selamat
pelayarannya itu daripada ancaman bahaya seperti bahaya binatang buas, bahaya
musuh atau ada pengintai yang ingin menyamun hartanya walaupun sedikit, dan
tidak ada laluan lain lagi yang selamat selain daripada laluan yang merbahaya
itu, maka tidak diwajibkan ke atasnya ibadat haji kerana ia dikira tidak mampu.
Namun jika ada laluan lain yang selamat, maka wajib ke atasnya ibadat haji.
Adapun jika tidak ada laluan lain yang
selamat melainkan melalui laut, maka dalam hal ini menurut pendapat yang ashah,
sekiranya pada kebiasaannya ia membawa kebinasaan seperti ombak yang bergelora,
maka tidak wajib ke atasnya ibadat haji bahkan haram melaluinya. Jika pada
kebiasaannya ia selamat, maka wajib ke atasnya ibadat haji. Namun jika
kebiasaan keduanya itu seimbang (kebinasaan dan selamat), maka tidak wajib ibadat
haji bahkan haram melaluinya
Mengqadha’
Solat Yang Luput Yang Tidak Dapat Dipastikan Jumlahnya
Solat
fardhu lima waktu diwajibkan ke atas setiap orang Islam, lelaki dan perempuan yang
baligh, berakal, suci daripada haidh dan nifas. Solat lima waktu tersebut wajib
dikerjakan pada waktu-waktunya yang telah ditetapkan. Antara firman Allah S.W.T. dalam al-Qur‘an mengenai perintah
pelaksanaan solat ialah sepertimana berikut :
Tafsirnya: “Dan dirikanlah solat dan bayarlah zakat dan ruku‘lah kamu bersama
orang-orang yang ruku‘.” (Surah al-Baqarah:
43)
Dalam
Surah an-Nisa’ firman Allah S.W.T. :
Tafsirnya:
“Sesungguhnya solat itu adalah satu
kewajipan ke atas orang-orang yang beriman yang ditentukan waktunya.”
(Surah an-Nisa: 103)
Selain
itu, dalam sebuah hadits dari Ibnu ‘ Abbas Radhiallahu ‘anhuma, Nabi S.a.w. bersabda
kepada Mu‘az bin Jabal R.a. ketika beliau diutus oleh Baginda ke Negeri Yaman (kepada
satu kaum atau golongan daripada penduduknya) :
Maksudnya: “...Khabarkan kepada mereka, sesungguhnya Allah Ta’ala telah
memfardhukan ke atas mereka solat lima waktu pada tiap-tiap hari, siang dan
malam.” (Hadits riwayat
al-Bukhari dan Muslim)
Amaran
Kepada Orang Yang Meninggalkan Solat
Apabila
seseorang Islam itu telah mencapai umur baligh, maka telah bermula kewajipan solat
baginya. Oleh itu, menjadi kewajipan seorang muslim untuk menjaga dan
melaksanakan solat fardhu serta mengerjakannya pada waktunya. Demikian juga,
menjadi kewajipannya untuk tidak mencuaikan solat, apalagi meninggalkannya
dengan sengaja tanpa sebarang keuzuran. Terdapat banyak ayat al-Qur‘an dan
hadits RasulullahS.a.w. yang menjelaskan akibat orang yang meninggalkan solat,
antaranya firman Allah Ta‘ala:
Tafsirnya: “Setelah melihat orang-orang yang bersalah itu, mereka berkata: “Apakah
yang menyebabkan kamu masuk ke dalam (neraka) Saqar?”Orang-orang yang bersalah
itu menjawab: “Kami tidak termasuk dalam kumpulan orang-orang yang mengerjakan solat.” (Surah
al-Muddatstsir: 42-43)
Dalam
Surah Maryam ayat 59, Allah Ta‘ala telah memberi amaran kepada mereka yang tidak mendirikan solat dengan azab di akhirat:
Tafsirnya: “Kemudian mereka digantikan oleh keturunan-keturunan yang mencuaikan solat
serta menurut hawa nafsu (dengan melakukan maksiat); maka mereka akan
menghadapi azab (dalam neraka).” (Surah Maryam: 59)
Menurut
ulama tafsir, maksud mencuaikan solat dalam ayat di atas antaranya ialah :
1.
Meninggalkan solat dalam erti kata
sebenar, iaitu tidak melaksanakan solat.
2.
Mencuaikan solat dari segi
pelaksanaannya, iaitu solat yang dilaksanakan tetapi tidak disempurnakan segala
hak-haknya dan inilah pendapat yang shahih. Tidakmenyempurnakan hak-hak solat ialah
seperti seorang yang solat tanpa menghiraukan dan memenuhi rukun dan syaratnya,
maka solatnya yang sedemikian itu tidak memadai dan tidak sah. Kerana itu Rasulullah
s.a.w. sampai bersabda kepada seorang yang mengerjakan solat seumpama ini: Maksudnya:
“Kembali dan (ulang) solat! Sesungguhnya
tadi engkau belum solat.” (Hadits riwayat
Muslim)
Rasulullah Shallallahu ‘aaihi wasallam menegurnya
sebanyak tiga kali dan pada setiap teguran itu juga dia diperintahkan untuk
mengulang solatnya sehinggalah mencapai tiga kali dia melakukan solat tersebut.
Dalam Tafsir al-Qurthubi, dinyatakan
bahawa mencuaikan solat dari segi pelaksanaannya, termasuklah sesiapa yang
tidak memelihara kesempurnaan wudhu’ (solat), ruku‘ dan sujud dalam solat.
Mereka yang tidak memelihara perkara-perkara ini bererti dia tidak memelihara solat.
Dan sesiapa yang tidak memelihara solatnya,
bererti dia telah menyia-yiakan solat. Bukankah ini yang dinamakan mencuaikan solat?!.
Dan pastinya sesiapa yang memelihara solatnya, maka Allah Ta‘ala memelihara
akan agamanya.
3.
Tidak
melaksanakannya dalam waktunya yang telah ditetapkan, seperti solat yang dilaksanakan
di luar daripada waktunya.
4.
Melalai-lalaikan atau
melewat-lewatkan solat daripada waktunya seperti orang yang selalu solat ketika
waktu telah hampir habis. Ini kerana menurut pendapat ini, sekiranya dia
meninggalkan solat (tidak melaksanakannya), maka telah (menjadi) kufur. Manakala
menurut hadits Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Buraidah Radhiallahu
‘anhu, sesetengah ulama berpendapat bahawa perbuatan meninggalkan solat dengan
sengaja boleh menjadikan seseorang itu dihukumkan kafir berdasarkan zahir sabda
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:
Maksudnya: “Sesungguhnya perjanjian (aman) antara
kami (orang Islam) dan mereka (orang kafir) adalah solat. Siapa yang
meninggalkan solat, maka sesungguhnya dia telah menjadi kafir.” (Hadits riwayat
an-Nasa’ie)
Manakala dalam sebuah hadits yang
diriwayatkan daripada ‘Abdullah bin ‘Amru Radhiallahu ‘anhu, Rasulullah s.a.w. pada
suatu hari telah menyebut tentang solat : Maksudnya: “Sesiapa memeliharanya (solat),
maka adalah solat itu menjadi nur kepadanya, dalil (dan hujjah) dan keselamatan
baginya daripada api neraka pada Hari Qiamat. Dan sesiapayang tidak memeliharanya
(solat), maka tiadalah (solat itu) menjadi nur, keselamatan dan hujjah baginya.
Dan adalah dia pada Hari Qiamat bersama-sama Qarun, Fir‘aun,
No comments:
Post a Comment