Sunday, 20 March 2016

TIDAK SEMUA UCAPAN SALAM WAJIB DIJAWAB

TIDAK SEMUA UCAPAN SALAM WAJIB DIJAWAB

Salah satu ajaran Islam yang disyariatkan sebagai pengerat silaturrahim, pengukuh kasih sayang serta penjana kekukuhan umat ialah pensyariatan memberi dan menjawab salam. Ulama telah bersepakat bahawa memberi salam itu hukumnya sunat kifayah manakala menjawabnya pula adalah fardu ain jika yang diberi salam itu seorang diri dan fardhu kifayah jika yang diberi salam itu ramai. Khusus mengenai hukum menjawab salam, tidak semua salam  itu wajib dijawab. Sungguhpun hukum asal menjawab salam itu wajib, namun ada kalanya dalam keadaan-keadaan tertentu ia boleh bertukar menjadi sunat, makruh dan bahkan adakalanya haram. Terdapat beberapa keadaan yang menyebabkan salam itu tidak wajib dijawab. Keadaan-keadaan tersebut adalah seperti berikut:

Keadaan Pertama:

Cara ucapan salam yang tidak diiktiraf atau tidak memenuhi syarat.

i.          Ucapan salam yang tidak dapat didengar oleh orang yang  diberi salam adalah tidak memadai dan tidak diiktiraf oleh syara‘ sebagai ucapan salam yang disunatkan. Oleh itu, orang yang diberi salam tidak wajib menjawab salam tersebut. Begitu juga dalam hal menjawab salam. Jika jawapan salam itu belum dapat didengar oleh orang yang memberi salam, maka belum gugur kewajipan menjawab salam itu. Jika orang yang dijawab salamnya itu orang yang kurang  upaya pendengarannya, maka hendaklah diangkat suara supaya jawapan salam itu benar-benar dapat didengar oleh  pemberi salam itu. Adapun ucapan salam secara tulisan pula, umpamanya melalui surat, email ataupun pesanan ringkas telefon bimbit (sms), juga wajib dijawab dengan segera sama ada jawapan salam itu diucapkan melalui tulisan ataupun dilafazkan. Ini dengan syarat ucapan salam itu diberikan dengan lafaz ucapan salam yang shahih dan diiktiraf oleh syara‘.

ii.         Ucapan salam dengan lafaz ‘Wa‘alaikumussalam’ adalah tidak diiktiraf sebagai ucapan salam.  Ini  kerana ia hanya sesuai sebagai jawapan salam dan tidak sesuai sebagai lafaz ucapan salam kerana terdapat huruf athf() yang membawa makna ‘dan’pada awal ucapan tersebut. Oleh itu, orang yang diberi salam tidak wajib menjawab salam tersebut.

iii.        Ucapan salam dengan isyarat semata-mata tanpa melafazkannya, sedangkan orang yang memberi salam itu bukan orang yang bisu adalah tidak memadai sebagai ucapan salam yang diiktiraf oleh syara‘. Oleh itu orang yang diberi salam tidak wajib menjawab salam tersebut. Demikian juga dengan jawapan salam, tidak memadai  jawapan salam itu hanya dengan isyarat semata-mata. Jika disertakan lafaz salam atau jawapannya itu dengan isyarat, maka menurut Imam an-Nawawi Rahimahullah, yang demikian itu adalah lebih elok dan sunat.

iv.        Ucapan salam kepada orang yang pekak, adalah wajib dilafazkan salam tersebut berserta dengan isyarat tangan atau yang seumpamanya supaya orang yang pekak itu dapat memahaminya. Jika lafaz salam itu tidak disertakan dengan isyarat, maka tidak wajib bagi orang yang pekak itu menjawab salam tersebut. Begitu juga dengan jawapan salam kepada orang yang pekak adalah wajib dilafazkan jawapan salam itu berserta dengan isyarat yang difahami oleh orang yang pekak itu.

Keadaan Kedua:

Salam antara lelaki dan perempuan yang tiada kaitan mahram atau perkahwinan.

i.          Dalam situasi yang dikhuatiri akan menimbulkan fitnah, umpamanya ucapan salam daripada  lelaki ajnabi (yang tiada kaitan mahram atau perkahwinan) kepada perempuan ajnabiah yang boleh mendatangkan keinginan atau ghairah kaum lelaki dan tidak ada bersama mereka orang lain seperti mahram atau jemaah yang ramai, adalah tidak wajib dijawab oleh perempuan ajnabiah itu. Bahkan haram perempuan tersebut menjawab salam lelaki ajnabi itu. Demikian juga haram perempuan tersebut memberi salam kepada lelaki ajnabi di dalam situasi seperti di atas kerana perbuatan tersebut dikhuatiri akan menimbulkan fitnah. Adapun perempuan ajnabiah yang boleh mendatangkan keinginan atau ghairah kaum lelaki dan tidak ada bersama mereka orang lain seperti mahram atau jemaah yang ramai, jika dalam situasi begini dia memberi salam kepada lelaki  ajnabi, maka makruh atas lelaki itu menjawab salam perempuan tersebut dan makruh juga ke atas lelaki itu memberi salam kepada perempuan tersebut kerana yang demikian itu boleh menimbulkan fitnah.

ii.         Dalam situasi yang tidak menimbulkan fitnah pula, umpamanya ucapan salam daripada seorang lelaki ajnabi kepada sekumpulan perempuan, yang jumlahnya sekurang-kurangnya dua orang, maka wajib salah seorang daripada perempuan itu menjawab salamnya kerana hal sedemikian itu tidak akan mendatangkan fitnah sepertimana yang dinyatakan oleh Imam as-Syarbini, Imam Ibn Hajr al-Haitami, Imam as-Sayyid al-Bakri Rahimahumullah dan lainnya. Jika semua perempuan itu menjawab salam tersebut maka yang demikian itu adalah harus dan mereka mendapat pahala menjawab salam. Begitu juga sebaliknya, iaitu wajib lelaki itu menjawab salam daripada sekumpulan orang perempuan itu.


Termasuk juga dalam kategori tidak mendatangkan fitnah ini, perempuan ajnabiah yang tua yang keadaannya tidak mendatangkan keinginan atau ghairah kaum lelaki jika dia memberi salam kepada lelaki ajnabi, maka wajib lelaki itu menjawab salamnya walaupun perempuan tua itu seorang diri ketika itu. Begitu juga wajib atas perempuan tua itu menjawab salam daripada lelaki ajnabi tersebut. Dalam situasi yang tidak menimbulkan fitnah seperti yang disebutkan di atas ini, selain wajib dijawab salam yang diucapkan oleh satu pihak, sunat juga hukumnya memberi salam antara satu dengan yang lain.

No comments:

Post a Comment