JAUHILAH ARAK! UMMU AL-KHABA’ITS (IBU
SEGALA KEJAHATAN)
Islam
diturunkan kepada manusia sebagai pembimbing ke arah kebahagiaan dunia dan
akhirat dengan memandu manusia ke arah segala bentuk kebaikan dan menyelamatkan
mereka daripada segala bentuk kejahatan. Bagi memastikan kehidupan manusia
sentiasa terjaga dan terarah, syariat Islam telah mengasaskan enam sendi sebagai
dasar bagi memelihara maslahat dan menolak bencana.
Sendi-sendi
tersebut ialah :
Memelihara
ugama, memelihara nyawa atau jiwa, memelihara akal, memelihara nasab, memelihara
nama baik dan memelihara harta. Segala perkara yang merosak atau memusnahkan
walau satu sahaja daripada sendi-sendi berkenaan adalah ditolak dan diharamkan
oleh Islam. Salah satu perkara yang diharamkan atas asas tersebut ialah meminum
arak. Perbuatan meminum arak bukan sahaja merosakkan sebahagian daripada
sendi-sendi yang enam itu, bahkan ia memusnahkan kesemua sendi-sendi tersebut.
Ini berpunca dari hilangnya akal serta pertimbangan akibat daripada meminum
arak. Apabila sudah dalam pengaruh arak, kesucian agama akan dinodai, nasab
keturunan akan tercemar, harta benda akan rosak, dan nama baik, maruah serta
nyawa akan tergadai dan terancam. Ini belum termasuk lagi segala
penyakit-penyakit kronik dan merbahaya yang cukup sinonim dengan peminum arak
seperti penyakit jantung, kanser dan sebagainya.
Hukum
Arak Dan Meminum Arak
Tidak
ada khilaf antara ulama bahawa meminum arak itu hukumnya haram dan merupakan
salah satu daripada dosa-dosa besar. Pengharaman arak adalah sesuatu yang
diketahui umum (Ma‘lum min ad-din bi adh-dharurah) dan ianya sabit berdasarkan
al-Qur‘an, Sunnah dan ijma‘. Firman Allah Ta‘ala dalam Surah al-Ma’idah ayat 90
dan 91:
Tafsirnya:
“Wahai orang-orang yang beriman!
Sesungguhnya arak, judi, pemujaan berhala dan mengundi nasib dengan anak panah
itu adalah (perbuatan) keji dari perbuatan syaitan. Maka hendaklah kamu
menjauhinya supaya kamu beroleh kemenangan (dan keberuntungan) (90).
Sesungguhnya syaitan itu mahu menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara
kamu dengan sebab (meminum) arak dan (bermain) judi dan menghalangi kamu
daripada mengingati Allah dan mengerjakan sembahyang, maka tidakkah kamu mahu
berhenti (daripada melakukan perbuatan keji itu)? (91)”.
(Surah al-Ma’idah: 90-91)
Imam
Abu Bakar ar-Razi Rahimahullah berkata dalam Ahkam al-Qur‘an bahawa pengharaman
arak itu difahami atau diistinbat melalui ayat di atas tadi atas dasar-dasar
berikut:
1.
Gelaran keji ke atasnya yang
menyerupai gelaran keji pada daging babi.
2. Ia perbuatan syaitan. Maka apa sahaja
yang tergolong dalam perbuatan syaitan adalah diharamkan.
3. Perintah wajib untuk menjauhinya. Maka
segala apa yang wajib dijauhi adalah haram dilakukan.
4. Kejayaan yang dijanjikan apabila
melaksanakan perintah menjauhi arak.
5. Meminum arak mencetuskan permusuhan dan
kebencian antara kaum muslimin.
6. Ia menjauhkan dan menghalang daripada
mengingati Allah S.W.T. dan ibadat sambahyang. Dalil pengharaman arak daripada
Sunnah pula antaranya hadits yang diriwayatkan daripada Aisyah Radhiallahu
‘anha, bahawasanya Rasulullah s.a.w. telah bersabda: Maksudnya: “Tiap-tiap
minuman yang memabukkan, maka ia adalah haram”.
(Hadits riwayat Imam al-Bukhari dan
Muslim)
Dalam
Shahih Muslim pula, Ibnu Umar Radhiallahu ‘anhuma meriwayatkan bahawasanya Rasulullah
s.a.w. telah bersabda: Maksudnya: “Setiap
yang memabukkan itu khamar, dan setiap yang memabukkan itu haram”.
(Hadits riwayat Imam Muslim)
Hadits
di atas menjelaskan kepada kita bahawa istilah “khamar” itu merangkumi segala
jenis minuman yang memabukkan. Imam Ibnu Hajar al-Haitami Rahimahullah dalam
kitabnya Tuhfah al-Muhtaj menyatakan bahawa setiap cecair yang memabukkan itu
termasuklah jenis khamar dan segala jenisnya sama ada yang diperbuat daripada
anggur atau nabiz yang diperbuat selain daripada anggur.
Jadi
apapun nama, jenis atau gelaran yang diberikan kepadanya, beerkah, vodkakah,
whiskykah, champagnekah, brandykah, atau apa-apa sahaja pun, selama mana ianya
adalah jenis minuman yang memabukkan, maka hukumnya adalah haram. Orang yang
meminum arak dihukumkan fasiq dan dilaknat oleh Allah S.W.T. serta Rasul-Nya.
Sehinggakan Abdullah bin ‘Amr Radhiallahu ‘anhuma melarang daripada memberi
salam ke atas peminum arak.
Adapun
jika dia mengingkari keharaman arak dan mengatakan bahawa meminum segala
minuman yang memabukkan itu adalah halal dan tidak haram, maka dia dihukumkan
sebagai murtad dan terkeluar daripada ugama Islam. Ini kerana dengan
keingkarannya itu dia telah menolak dan mendustakan Allah S.W.T. dan RasulNya
Shallallahu ‘alaihi wasallam.
Selain
haram, ia juga dihukumkan najis dalam kategori najis mutawassithah (pertengahan)
yang perlu dibersihkan tempat yang terkena arak itu dengan membersihkannya
sehingga hilang bau, rasa dan warnanya. Meminum arak merupakan salah satu
daripada dosa-dosa besar. Bukan sahaja ia satu dosa besar, malah ia turut
digelarkan sebagai ummu al-khaba‘its yakni ibu atau paksi segala kejahatan. Ia
digelarkan dengan gelaran yang sedemikian kerana segala bentuk kejahatan dan
keburukan terhimpun di dalamnya dengan sebab tertutupnya akal dan fikiran siapa
sahaja yang meminumnya. Ini satu gelaran yang sangat tepat untuk dinisbahkan kepada
arak kerana bencana pasti akan melanda peminumnya dalam kehidupan dunia dan
akhirat sekiranya dia tidak bertaubat.
Celaan
Dan Janji Buruk Kepada Peminum Arak
Meminum
arak satu perbuatan terkutuk yang dipandang keji oleh syara‘. Banyak nas-nas
syara‘ yang mengeji dan mencela perbuatan meminum arak dengan berbagai celaan
dan janji-janji buruk yang dahsyat lagi menggerunkan. Antaranya:
1. Ia salah satu dosa-dosa besar. Bahkan
beberapa orang sahabat Rasulullah s.a.w. seperti Abdullah bin Umar dan Abdullah
bin ‘Abbas Radhiallahu ‘anhum berpendapat bahawa minum arak itu bukan sahaja salah
satu daripada dosa-dosa besar, malah beliau mengganggap bahawa ia merupakan
dosa besar yang paling besar.
2.
Meminum arak diumpamakan seperti
melakukan syirik.
Ibnu ‘Abbas Radhiallahu ‘anhuma menceritakan
bahawasanya apabila disyariatkan pengharaman arak, para sahabat pun berkata:
“Telah diharamkan arak, dan dijadikan (perlakuan minum arak itu) sama seperti perlakuan
syirik (menyekutukan Allah)”.
3. Kekal dalam neraka dan tidak akan masuk
ke dalam syurga selama-lamanya.
Imam
al-Bukhari dan Imam Muslim Rahimahumullah meriwayatkan dalam Shahih mereka bahawasanya
Ibnu ‘Umar Radhiallahu ‘anhuma telah meriwayatkan bahawasanya Rasulullah s.a.w.
telah bersabda: Maksudnya: “Barangsiapa yang minum khamar di dunia lalu dia
tidak bertaubat daripadanya, diharamkan (ke atasnya meminum) khamar pada hari
akhirat.” (Hadits riwayat Imam al-Bukhari dan
Muslim)
Khamar di akhirat bukanlah sepertimana
khamar di dunia yang bersifat jijik, kotor, menghilangkan akal serta merbahaya.
Adapun sifat khamar minuman ahli syurga itu ada disebutkan dalam al-Qur‘an
sebagaimana firman Allah S.W.T. dalam Surah ash-Shaaffaat ayat 46 dan 47,
firman-Nya:
Tafsirnya: “(Warnanya) putih bersih lagi lazat
rasanya bagi orang-orang yang meminumnya (46)Tidak ada di dalamnya (unsur) yang
memabukkan dan mereka tidak mabuk kerananya (47).” (Surah ash-Shaaffaat:
46, 47)
Menurut Imam al-Khaththabi
Rahimahullah, maksud diharamkan ke atas peminum arak yang tidak bertaubat
daripada meminum khamar di hari akhirat itu ialah dia tidak akan masuk syurga
kerana khamar itu adalah minuman ahli syurga. Maka apabila minuman ahli syurga
itu diharamkan ke atasnya, ini membawa maksud bahawa dia tidak akan memasuki
syurga. Imam Ibnu Abdilbarr Rahimahullah berkata: “Ini janji buruk yang
menunjukkan pengharaman untuk memasuki syurga (bagi peminum arak yang tidak bertaubat)”.
Imam Ibnu Hajar al-‘Asqalani Rahimahullah pula berkata: “Janji buruk ini
merangkumi semua peminum arak walaupun dia tidak mabuk (setelah meminumnya)”.
Ini adalah selama mana Allah S.W.T. tidak
memaafkannya dan tidak mengurniakan pengampunan ke atasnya.
4. Keimanan serta kedudukannya sebagai
seorang mukmin dipertikai dan tidak diperakui.
Abu
Hurairah R.a. meriwayatkan bahawasanya Rasulullah s.a.w. telah bersabda: Maksudnya
: “... Dan seseorang itu tidak minum
arak, ketika dia sedang minum itu dia adalah seorang mukmin...”.
(Hadits riwayat Imam
al-Bukhari dan Muslim)
Ulama membuat beberapa penafsiran
mengenai penafian iman terhadap peminum arak dalam hadits ini. Sebilangan ulama
berpendapat bahawa ia membawa maksud perbuatan meminum arak itu menunjukkan dan
mengakibatkan ketidak-sempurnaan atau kurangnya iman. Manakala sebahagian ulama
pula berpendapat bahawa meminum arak itu mengakibatkan iman seseorang itu
terhapus sama sekali. Menurut Imam Ibnu Baththal Rahimahullah, ini adalah janji
buruk yang paling dahsyat ditujukan kepada peminum arak.
5. Tidak diterima amalan solatnya selama
empat puluh hari.
Dalam
Sunan Imam at-Tirmidzi dan Musnad Imam Ahmad, Ibnu ‘Umar Radhiallahu ‘anhuma meriwayatkan
bahawasanya Rasulullah s.a.w. telah bersabda: Maksudnya: “Barangsiapa minum arak, Allah tidak menerima solatnya selama empat
puluh pagi (empat puluh hari). Maka jika ia bertaubat, maka Allah akan terima
taubatnya. Jika ia kembali (minum arak), maka Allah tidak menerima solatnya sel
ma empat puluh pagi (empat puluh hari). Maka jika ia bertaubat, maka Allah
terima taubatnya. Jika ia kembali (minum arak), maka Allah tidak menerima solatnya
selama empat puluh pagi (empat puluh hari). Jika ia bertaubat, maka Allah
terima taubatnya. Jika ia kembali (minum arak) untuk kali keempat, maka Allah
tidak menerima solatnya selama empat puluh pagi (empat puluh hari). Jika ia
bertaubat, maka Allah tidak akan menerima taubatnya dan Allah beri ia minum
dari sungai Khabal.” (Hadits riwayat Imam at-Tirmidzi dan
Imam Ahmad)
No comments:
Post a Comment