MEMBERSIHKAN AIR KENCING MENURUT SYARA‘
Menurut
syara‘, air kencing merupakan najis, sama ada air kencing kanak-kanak atau
orang dewasa. Air kencing kanak-kanak lelaki yang belum mencapai umur dua tahun
dan belum memakan makanan atau minuman selain daripada susu ibu adalah
dikategorikan sebagai najis mukhaffafah (ringan). Manakala air kencing
kanak-kanak perempuan, kanak-kanak khunsa, kanak-kanak lelaki yang sudah
mencapai umur dua tahun atau sudah memakan makanan selain susu ibu dan orang
dewasa adalah dikategorikan sebagai najis muta wassithah (pertengahan).
Dalil
kenajisan air kencing antaranya perintah Rasulullah s.a.w. untuk menuangkan air
ke atas kawasan dalam masjid yang telah tercemar dengan kencing seorang Arab sebagai
cara membersihkan kawasan yang terkena najis (air kencing) itu.
Cara
Membersihkan Air Kencing
Oleh
kerana air kencing itu adakalanya dikategorikan sebagai najis mukhaffafah dan
adakalanya dikategorikan sebagai najis mutawassithah, makacara membersihkannya
juga berbeza mengikut jenis najis tersebut. Selain daripada itu, pembahagian
najis air kencing tersebut dibahagikan lagi kepada dua bentuk, iaitu najis‘aini
dan najis hukmi.
Adapun
najis ‘aini itu secara ringkas adalah najis yang disedari atau dapat dilihat
dan dikesan zat atau sifatnya daripada rasa, warna atau bau najis. Namun
adakalanya, setelah masa berlalu atau keadaan berubah, zat najis atau kesannya
itu langsung tidak lagi kelihatan dan tidak berbekas. Bentuk najis seperti ini
dinamakan najis hukmi (secara hukum). Najis hukmi adalah najis yang diyakini
kewujudannya akan tetapi tidak dapat dilihat dengan pancaindera bendanya (zat najis)
mahupun sifatnya sama ada dari segi rasa, warna dan baunya. Najis itu, mahupun
sifat-sifatnya, tidak dapat dikesan sama ada disebabkan kesan atau bekas najis
telah kering, umpamanya air kencing yang sudah kering, ataupun disebabkan
sesuatu tempat itu berkilat atau licin seperti cermin dan najis tidak dapat
melekat padanya.
Penjelasan
cara membersihkan najis air kencing, sama ada mukhaffafah atau mutawassithah,
adalah seperti berikut:
1. Cara membersihkan najis mukhaffafah,
iaitu air kencing kanak-kanak lelaki yang belum mencapai umur dua tahun dan
belum memakan makanan atau minuman selain daripada susu ibu, jika dalam bentuk
‘aini, memadai dengan merenjiskan air ke atas tempat tersebut sebanyak sekali.
Demikian juga air kencing kanak-kanak lelaki yang belum mencapai umur dua tahun
yang diberi makan sesuatu seperti kurma dan seumpamanya semasa mentahniknya atau
ubat dan seumpamanya bagi tujuan penyembuhan, maka masih dikira sebagai najis
mukhaffafah.
Dalil dalam perkara ini, daripada Ummu
Qais Radhiallahu ‘anha menceritakan bahawa dia pernah datang kepada Rasulullah
s.a.w. dengan membawa bersamanya anak lelakinya yang masih kecil dan belum
diberi makan makanan selain susu ibu, lalu Rasulullah s.a.w. mendudukkan anak
lelaki tadi di atas riba Baginda. Seketika kemudian anak lelaki itu membasahi
pakaian Baginda dengan air kencingnya. Baginda lalu meminta air dan merenjis
tempat yang terkena kencing dan Baginda tidak pula membasuhnya.
Disyaratkan juga ketika merenjiskan air
hendaklah renjisan air itu rata terkena ke seluruh tempat yang bernajis, walau
bagaimanapun tidak disyaratkan sehingga air mengalir, menitik atau menitis. Jika
air kencing mukhaffafah itu berbentuk hukmi, maka cara membersihkannya juga
adalah memadai dengan merenjisnya sebagaimana yang dijelaskan di atas.
2. Cara membersihkan air kencing najis mutawassithah
dalam bentuk ‘aini pula, wajib dibasuh tempat yang terkena najis, iaitu setelah
menghilangkan terlebih dahulu zat dan sifat-sifat najis sepertimana cara
membersihkan najis yang lain. Perbuatan membasuh itu disyaratkan hendaklah
dengan mengalirkan atau menjiruskan air ke atas tempat bernajis sehingga sebahagian
air itu mengalir, menitis atau menitik.
Disunatkan juga untuk membasuhnya
sebanyak tiga kali. Dalil dalam perkara ini perintah Rasulullah s.a.w. untuk
menuangkan air pada kawasan masjid yang telah tercemar oleh air kencing seorang
Arab. Menyentuh mengenai syarat menghilangkan terlebih dahulu zat dan
sifat-sifat najis, jika najis itu boleh dihilangkan hanya dengan menjiruskan air
sahaja ke atasnya, seperti air kencing yang sangat sedikit, maka dalam hal ini,
adalah memadai dengan menjiruskan air sahaja dengan syarat apabila seseorang
menjiruskan air ke atas najis itu, maka sifat-sifat najis juga turut hilang.
Jika air kencing mutawassithah itu berbentuk
hukmi, maka cara membersihkannya memadai dengan menjiruskan air sebanyak sekali
di atas tempat di mana najis tersebut berada dan kawasan sekitarnya, namun
disunatkan juga untuk melakukannya sebanyak tiga kali.
Hukum
Memerah Air Setelah Menyucikan Tempat Terkena Najis
Menurut
pendapat yang ashah (yang lebih shahih), suatu tempat atau pakaian yang basah
setelah Disucikan dengan dijirus atau dituang air ke atasnya, maka tidaklah disyaratkan
untuk diperah atau dikeringkan, sama ada tempat atau pakaian tersebut boleh
diperah ataupun tidak. Walau bagaimanapun hukum memerahnya adalah sunat, dan
sebagai jalan keluar daripada perselisihan pendapat (khilaf), kerana terdapat
sebahagian ulama yang mewajibkan untuk diperah. Oleh yang demikian, kelembapan
yang masih ada setelah pakaian diperah adalah dikira suci tanpa sebarang
percanggahan ulama.
Air
Kencing Terkena Pada Tanah
Jika
suatu kawasan atau bahagian daripada tanah terkena najis berbentuk cecair
seperti air kencing, darah, arak dan seumpamanya, lalu air kencing itu kering,
larut atau diserap oleh tanah, maka cara menyucikan kawasan atau bahagian tanah
itu ialah dengan mencurahkan air sebanyak sekali ke atasnya dengan rata
sehingga meliputi kawasan atau bahagian berkenaan.
Dengan
melakukan langkah di atas, maka kawasan atau bahagian tanah itu adalah suci, sama
ada tanah tersebut keras atau lembut, sekalipun air bersih yang dicurahkan
untuk membersihkan najis tidak diserap sepenuhnya ke dalam tanah, dengan syarat
hendaklah dipastikan terlebih dahulu bahawa tidak ada tertinggal atau berbekas
zat air kencing yang tidak diserap oleh tanah.Jika masih didapati zat air
kencing yang masih tertinggal di atas tanah, maka hendaklah dihilangkan
terlebih dahulu zat najis tersebut sebelum mencurahkan air.
Selain
daripada itu, adalah dikira memadai tanah tersebut menjadi suci sekalipun tanpa
perbuatan seseorang seperti tanah yang bernajis itu terkena atau disirami air
hujan. Sehubungan ini, jika suatu tempat itu tidak menyerap cecair umpama
lantai simen, maka cara membersihkannya ialah hendaklah dikeringkan
(dihilangkan) terlebih dahulu air kencing itu, setelah itu hendaklah dituangkan
atau dijiruskan air ke atasnya.
Beberapa
Persoalan Sekitar Cara Membersihkan Air Kencing
Berikut
dibawakan penjelasan secara ringkas mengenai beberapa persoalan berkaitan cara
membersihkan air kencing mutawassithah berbentuk ‘aini.
1.
Memadaikah dengan direndam atau
dicelup-celupkan sahaja?
Jika sekiranya seseorang menggunakan
air yang sedikit (kurang daripada dua qullah seperti air dalam baldi atau bekas
kecil) untuk menyucikan umpama baju atau benda yang terkena air kencing, maka
adalah disyaratkan air yang sedikit itu dijiruskan ke kawasan yang terkena air
kencing itu dan bukan baju atau benda yang terkena najis itu dicelup-celupkan
atau direndam ke dalam air yang sedikit tadi. Ini kerana apabila sesuatu yang
bernajis itu mengenai atau terjatuh kepada air yang sedikit, maka air itu
menjadi najis kesemuanya. Hasilnya baju yang dicelup-celup atau direndam itu
masih lagi dianggap bernajis. Berbeza pula keadaannya jika sekiranya seseorang
itu menggunakan air yang banyak (dua qullah atau lebih), umpamanya menggunakan
paip air dan air sungai, maka adalah memadai dan dihukumkan bersih benda atau
baju itu dengan menggunakan apa cara sekalipun, samada menyampaikan atau
menjiruskan air yang banyak itu ke atas baju tersebut atau pun baju itu
dicelup-celupkan atau direndam ke dalam air yang banyak tadi.
2.
Memadaikah jika terkena air hujan?
Perbuatan membasuh tempat atau benda
yang terkena najis itu adalah dianggap memadai sama ada dengan perbuatan
seseorang atau tanpa perbuatan sesiapa, seperti dijirus oleh air hujan.
3.
Memadaikah dengan hanya dijemur tanpa
dibasuh?
Pakaian yang bernajis disebabkan
terkena air kencing dan seumpamanya, jika kesan najis telah hilang daripada
pakaian tersebut disebabkan kering dengan sejatan matahari atau dengan tiupan
angin, maka pakaian tersebut masih belum dianggap suci sehinggalah dibasuh
dengan air. Perbuatan menghilangkan air kencing pada permaidani atau tilam, adalah
tidak memadai dengan hanya mengeringkan air kencing tersebut di bawah matahari
atau dengan tiupan angin ataupun dengan menggunakan alat seperti vakum dan pengering.
Begitu juga tidak memadai perbuatan menggosok benda atau tempat yang bernajis
dengan kain yang basah jika tidak ada perbuatan membasuh atau menjirus dengan
air bersih.
Oleh yang demikian, cara yang betul
ialah dengan menghilangkan zat najis air kencing yang terdapat pada permaidani
atau tilam itu terlebih dahulu, kemudian barulah dijiruskan air ke tempat yang
terkena najis. Selepas itu, sunat diperah atau dikeringkan air daripada tempat
yang dijirus tadi dengan menggunakan alat atau benda yang boleh mengeringkan
air seperti mesin vakum, tuala pengering dan sebagainya. Perbuatan menjirus air
dan mengeringkannya itu boleh dibuat sebanyak tiga kali.
4.
Memadaikah
hanya membersihkan bahagian luaran sahaja?
Benih atau biji yang terendam atau
tercelup ke dalam air kencing umpamanya, adalah memadai dikira telah bersih
bahagian dalamannya dengan menuangkan air pada bahagian luarnya.
5.
Adakah batu kecil yang keluar
semasa membuang air kecil dikira najis?
Batu kecil yang keluar semasa membuang
air kecil atau selepasnya, jika dikhabarkan oleh ahli perubatan yang adil
bahawa ia terbentuk daripada air kencing, maka batu itu adalah najis. Jika
dikhabarkan sebaliknya bahawa batu tersebut tidak terbentuk daripada air
kencing, maka dianggap ia suatu benda yang terkena najis (mutanajjis).
Sebagai
kesimpulan, air kencing adalah najis dan wajib dibersihkan. Cara membersihkan
najis, termasuk air kencing, ialah dengan menggunakan air dan mengikut cara
yang dijelaskan di atas.Penekanan dalam membersihkan air kencing dan tempat
yang terkena najis perlu diambil beratdan diberi perhatian, khususnya pakaian
yang digunakan untuk mengerjakan solat dan ibadat-ibadat yang lain yang
menuntut seseorang itu berada dalam keadaan suci daripada najis.
No comments:
Post a Comment